De Britse online moderetailer Asos heeft in het eerste halfjaar van 2025 zijn verliezen weten te beperken en zijn brutomarge verbeterd. De omzetdaling bleef echter aanhouden.
Het verlies vóór belastingen kwam uit op 241,5 miljoen pond, omgerekend zo’n 282,5 miljoen euro, over de 26 weken tot en met 2 maart 2025. In dezelfde periode, een jaar eerder, bedroeg het verlies nog 291,1 miljoen pond.
De aangepaste ebitda kwam uit op 42,5 miljoen pond (49,74 miljoen euro), een verbetering van 58,8 miljoen pond ten opzichte van vorig jaar. De brutomarge steeg tot 45,2 procent. Volgens Asos was de stijging te danken aan meer verkopen tegen de volle prijs, lagere kortingen en een nieuw commercieel model.
Omzetdaling
De totale omzet daalde met 13 procent tot 1,3 miljard pond (1,52 miljard euro). Daarmee zet de omzetdaling van de moderetailer door. De omzet daalde voornamelijk in Europa (-19 procent) en de VS (-30 procent). In het Verenigd Koninkrijk, de thuismarkt van Asos, viel de omzetdaling met 6 procent relatief beperkt uit.
Ceo José Antonio Ramos Calamonte zegt over de resultaten van dit afgelopen halfjaar dat dit het 'sterkste teken tot nu toe' is dat het nieuwe commerciële model werkt. "We zijn bezig met een significante transformatie van de winstgevendheid, met een positieve ebitda die met circa 60 miljoen pond op jaarbasis is gestegen."
Eerder dit jaar besloot de online moderetailer om zijn belangrijkste distributiecentrum in de Verenigde Staten later dit jaar te sluiten. Deze beslissing was volgens Asos strategisch van aard, in een poging om de winstgevendheid te verhogen en overheadkosten te verlagen. De kosten daarvan bedragen 200 miljoen euro.
Reacties 0