De verhalen achter twee succesvolle slaapkamer scale-ups

Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

De verhalen achter twee succesvolle slaapkamer scale-ups

Vroeger ging het starten van een bedrijf vaak gepaard met aanzienlijke investeringen in fysieke locaties en infrastructuur. Winkel- en kantoorpanden, magazijnen en werkplaatsen… Tegenwoordig zijn een laptop en een goed idee voldoende om de basis te leggen voor een bloeiende onderneming. Twee inspirerende voorbeelden van bedrijven die zijn begonnen in hun slaapkamer zijn Bukser Jeans en Smartwatchbanden.nl.

De bescheiden beginfase
Stel je voor: een passie voor een specifiek product of een oplossing voor een alledaags probleem, geboren in de late uurtjes op een zolderkamer. Voor veel succesvolle e-commercebedrijven is dit de realiteit.

Het verhaal van Bukser Jeans
Zo ook voor Bukser Jeans. Bij Bukser Jeans begon het allemaal met een persoonlijke uitdaging die vele mannen herkennen: het vinden van een jeans die zowel stijlvol als comfortabel is, maar ook past binnen een zakelijke omgeving. Voor oprichter Nino Sumah was deze uitdaging alleen maar groter door zijn lengte van 2 meter. De meeste jeans waren of te kort, of niet geschikt voor formele gelegenheden. De oplossing? Een jeanslijn die perfect aansluit bij mannen die op zoek zijn naar een professionele uitstraling zonder in te leveren op comfort.

Nino zag de kans om iets te creëren dat mannen niet alleen goed staat, maar hen ook een gevoel van zelfvertrouwen geeft. Wat begon als een klein initiatief in een slaapkamer bij zijn grootouders, is vandaag de dag uitgegroeid tot een volwaardig denimlabel met een breed scala aan maten en stijlen. De steun en het vertrouwen van zijn grootouders in de beginfase waren cruciaal. Nino herinnert zich de logistieke uitdagingen in die tijd, waarbij hun woonkamer diende als inpakstation. Bukser Jeans is inmiddels al lang de slaapkamer ontgroeid en opereert als een volwaardig denimlabel met een sterke online aanwezigheid en een groeiende klantenkring. En hoewel het assortiment is gegroeid, blijven de waarden van Bukser Jeans hetzelfde: hoogwaardige kwaliteit, oog voor detail en een focus op duurzaamheid.

De start van Smartwatchbanden.nl
Een ander inspirerend verhaal van ondernemerschap in de dop vinden we bij Smartwatchbanden.nl. Voor zijn opleiding Small Business Administration/Management kreeg Bart Latenstein de opdracht om een online webshop te starten, waarbij hij hulp kreeg van Jan Willem van der Knoop. Samen lanceerden ze Phone-Factory.nl, een webshop gespecialiseerd in telefoonhoesjes en gadgets voor dames. Anderhalf jaar lang werden de bestellingen vanuit Barts slaapkamer verzonden, terwijl de heren daarnaast fulltime werkten. De groeiende drukte leidde al snel tot de versterking van het team met Jeffrey van Battum.

Na vijf jaar kwam een grote droom uit: een eigen pand. En tegelijkertijd kwam er een tweede onderneming bij: Smartwatchbanden.nl, de online webshop voor al jouw Smartwatch bandjes en verdere accessoires voor jouw horloge. De schoolopdracht van de vrienden groeide uit tot een hobby en de hobby ontpopte zich tot twee bedrijven. Ze hebben nu twee panden,een team van meer dan 30 personen, verkopen hun producten in meerdere landen en krijgen honderden bestellingen per dag binnen. De groeiende populariteit van smartwatches leidde tot het idee om een gespecialiseerde webwinkel voor accessoires te starten, en nog steeds blijven de heren voortdurend om zich heen kijken, leren en zoeken naar unieke en vooral innovatieve producten voor hun klanten.

De cruciale rol van de online strategie
De sleutel tot deze transformatie van hobbyproject naar volwaardig bedrijf ligt vaak in een combinatie van factoren, waarbij een slimme online strategie van cruciaal belang is. In de beginfase draait het om het vinden van een unieke propositie en het effectief bereiken van de eerste klanten online. Dit kan onder andere door het benutten van de kracht van social media, het optimaliseren van een eenvoudige webshop voor de juiste zoekwoorden, of door direct in contact te komen met potentiële klanten via online communities.

Voor Bukser Jeans speelde de directe verkoop via hun eigen webshop vanaf het begin een belangrijke rol, waardoor ze controle hadden over de merkbeleving en direct feedback van klanten konden verzamelen.

Smartwatchbanden.nl dankt zijn grote groei aan social media advertenties. Hun strategie is sterk gebaseerd op de Customer Journey. Door continu te experimenteren met verschillende creatieve uitingen, het budget strategisch op te schalen en uit te breiden naar diverse social media platforms, wisten ze een significante groei te realiseren.

De klant centraal
Wat de slaapkamer scale-up vaak kenmerkt, is een sterke focus op de klant. In de beginfase is er vaak direct contact met de eerste klanten, wat waardevolle feedback oplevert en helpt om het productaanbod en de service te verfijnen. Deze klantgerichte aanpak, gecombineerd met de flexibiliteit en wendbaarheid van een kleinere organisatie, kan een significant concurrentievoordeel opleveren ten opzichte van gevestigde spelers.

Bukser Jeans heeft zijn assortiment zo aangepast dat alle klanten er een passende heren spijkerbroek kopen: “Met zeven verschillende kleuren en lengtematen van 32 tot 38, hebben we ervoor gezorgd dat er voor iedere man een perfect passende Bukser-jeans is.”

Ook Smartwatchbanden.nl denkt zorgvuldig na over hun assortiment, alles om het de klant makkelijk te maken: “Wil jij Apple Watch bandjes bestellen? Dat willen wij zo eenvoudig mogelijk maken. Daarom kiezen wij bewust voor een kleiner, maar zorgvuldig gekozen assortiment. Ben je toch niet helemaal tevreden over jouw bestelling? Dan heb je 100 dagen bedenktijd bij ons.”

Bukser Jeans en Smartwatchbanden.nl zijn slechts twee voorbeelden van hoe een enkel idee, gestart in de stilte van een slaapkamer, kan uitgroeien tot een succesvolle online onderneming.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!