Duitse rechter: Lidl mag app ‘gratis’ noemen ondanks datagebruik
Gepubliceerd op 23 september 2025 om 16:34
Lidl mag zijn app gratis blijven noemen in Duitsland, ook als het gebruikers om gegevens blijft vragen. Dat oordeelt het Oberlandesgericht in Stuttgart.
De Federatie van Duitse consumentenorganisaties (VZBV), had Lidl voor de rechter gesleept. De klacht draaide erom dat de Lidl Plus-app volgens de federatie niet echt gratis is, omdat gebruikers hun gegevens afstaan. Daarom zou Lidl de app niet als gratis mogen aanprijzen en bovendien een totaalprijs moeten vermelden.
Het Oberlandesgericht oordeelde echter dat Lidl geen totaalprijs hoeft te vermelden, omdat wetgeving en Europese regels een prijs alleen zien als een geldbedrag, niet als een andere vorm van tegenprestatie. Ook vindt de rechter het niet misleidend dat Lidl de app als 'gratis' aanduidt: daarmee wordt alleen bedoeld dat de klant geen geld hoeft te betalen om de app te gebruiken.
Volgens de VZBV was het nog onduidelijk welke informatieplichten gelden bij contracten rond digitale bonusprogramma’s die in ruil voor consumentengegevens voordelen bieden. Met deze uitspraak is daar nu duidelijkheid over gekomen.
Als de rechter wel in het voordeel van de VZBV had geoordeeld, had de organisatie flink veel retailers op de vingers kunnen tikken voor hun omgang met persoonlijke data.