Duitse rechter: Lidl mag app ‘gratis’ noemen ondanks datagebruik

Duitse rechter: Lidl mag app ‘gratis’ noemen ondanks datagebruik

De kwestie over informatieverplichting als ruilmiddel was volgens de de Duitse consumentenorganisatie nog niet goed opgehelderd. Door de rechterlijke uitspraak is dat nu wel het geval.

Lidl mag zijn app gratis blijven noemen in Duitsland, ook als het gebruikers om gegevens blijft vragen. Dat oordeelt het Oberlandesgericht in Stuttgart.

De Federatie van Duitse consumentenorganisaties (VZBV), had Lidl voor de rechter gesleept. De klacht draaide erom dat de Lidl Plus-app volgens de federatie niet echt gratis is, omdat gebruikers hun gegevens afstaan. Daarom zou Lidl de app niet als gratis mogen aanprijzen en bovendien een totaalprijs moeten vermelden.

Het Oberlandesgericht oordeelde echter dat Lidl geen totaalprijs hoeft te vermelden, omdat wetgeving en Europese regels een prijs alleen zien als een geldbedrag, niet als een andere vorm van tegenprestatie. Ook vindt de rechter het niet misleidend dat Lidl de app als 'gratis' aanduidt: daarmee wordt alleen bedoeld dat de klant geen geld hoeft te betalen om de app te gebruiken.

Volgens de VZBV was het nog onduidelijk welke informatieplichten gelden bij contracten rond digitale bonusprogramma’s die in ruil voor consumentengegevens voordelen bieden. Met deze uitspraak is daar nu duidelijkheid over gekomen.

Als de rechter wel in het voordeel van de VZBV had geoordeeld, had de organisatie flink veel retailers op de vingers kunnen tikken voor hun omgang met persoonlijke data.

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!