Nederland en Duitsland helpen AO aan dubbele groeicijfers

Elektronicaverkoper AO heeft het afgelopen boekjaar 51,2 miljoen pond omzet geboekt in Nederland en Duitsland. Dat is een groei van 72,9 procent ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit de jaarcijfers die de Britse webshop heeft gepubliceerd.

AO ging in het najaar van 2014 van start in Duitsland, gevolgd door de lancering in Nederland begin 2016. Inmiddels is het aanbod ook verkrijgbaar via de websites van Amazon en Blokker, met het doel de zichtbaarheid te vergroten en meer klanten te bereiken. De omzet via deze derde partijen lag in het afgelopen boekjaar, dat eind september afliep, nog op slechts honderdduizend pond.

Nederland en Duitsland zijn inmiddels goed voor veertien procent van de omzet van AO. De elektronicaverkoper groeide met 13,3 procent tot een omzet van 368 miljoen pond. Het operationeel verlies kwam uit op twaalf miljoen euro, doordat de etailer in Nederland en Duitsland voor 14,5 miljoen euro in het rood stond. Dat verlies door de investeringen op het Europese vasteland is in lijn met de verwachtingen van AO.

Ao.nl is onlangs in ons land begonnen met de verkoop van tv’s en audio. Stap voor stap volgt ao.nl het voorbeeld van het moederbedrijf, dat in eigen land ook actief is op het gebied van computers, tablets, koffiezetapparaten en andere kleinere apparaten. De Britse etailer heeft de ambitie om ‘de beste elektronicaretailer van Europa’ te worden, vertelde head of retail Evert van Ginkel onlangs aan RetailTrends.

RetailTrends