Coolblue opnieuw goed voor miljoenenwinst

Coolblue heeft vorig jaar afgesloten met een nettowinst van 9,1 miljoen euro. Dat is twee ton meer dan in 2016 en de grootste winst sinds de oprichting.

Coolblue heeft zijn brutowinstmarge voor het derde jaar op rij weten op te voeren, van 11,4 naar 11,8 procent. Verder nam de ebitda toe van 17,4 naar ruim 21 miljoen euro. De aangepaste ebitda, waarbij de ‘exceptionele kosten’ voor nieuwe distributiecentra buiten beschouwing worden gelaten, nam nog sterker toe van 19,3 naar 21,9 miljoen euro. 

De omzet van Coolblue kwam uit op 1,2 miljard euro, een stijging van 38 procent. Daarvan komt 884 miljoen euro uit Nederland en 304 miljoen uit België. De retailer weet zijn groei opnieuw te financieren door een negatief werkkapitaal aan te houden, wat inhoudt dat de meeste producten verkocht worden voordat de leveranciers worden betaald. Ging het in 2016 nog om een negatief werkkapitaal van 54,8 miljoen euro, vorig jaar was dat 91,4 miljoen.

Coolblue heeft verder zijn investeringen opgevoerd van 16,2 naar 21,2 miljoen euro. Ruim twaalf miljoen daarvan ging naar de nieuwe XXL-winkels in Amsterdam en Den Haag, de uitbreiding van het distributiecentrum in Tilburg en het nieuwe hoofdkantoor in België. Verder stak de elektronicaverkoper ruim negen miljoen euro in de website en back-office systemen.

Topman Pieter Zwart spreekt van ‘het allermooiste Coolblue-jaar ooit’. Hij verwacht dat de omzet dit jaar verder toeneemt tot anderhalf miljard euro. Daarbij verwacht hij een grote bijdrage van verkopen via de app en de eigen bezorgservice, waarvoor dit jaar duizend nieuwe bezorgers worden aangenomen. 
 

RetailTrends