De schoenenbranche krijgt harde klappen als gevolg van online, veranderend weer en de onvoorspelbare consument. Maar Nelson blijft stevig overeind staan. Dirk Mulder zocht uit hoe dat komt en deelt vijf tips van de schoenenretailer.
Retailers hebben het allemaal over service en experience, maar op dat terrein blijkt nog veel te winnen. Met name als het gaat om de wisselwerking tussen winkel en e-commerce. Dirk Mulder illustreert aan de hand van vier persoonlijke ervaringen hoe het daar mis kan gaan.
De populariteit van online winkelen is ook winkelleveranciers niet ontgaan. Veel leveranciers worstelen volgens Dirk Mulder daarom met de vraag of zij ook online actief moeten zijn. In zijn blog geeft hij een aantal mogelijkheden over hoe leveranciers dit kunnen doen.
Het stretchen van merken is een welbekend fenomeen onder retailers. Hoe kun je door beleving je doelgroep meer aan je binden en vergroten? Dirk Mulder kreeg tijdens zijn trip in Milaan een indruk van hoe retailers dit daar doen.
Platformen dragen bij aan efficiency in de sterk gefragmenteerde retailsector. Ze weten vraag en aanbod efficiënt en effectief op elkaar af te stemmen. En daarbij is technologie volgens Dirk Mulder een onmisbare aanjager.
De fashionbranche staat er niet heel goed op. Hoewel de cijfers over de eerste helft van 2018 nog redelijk positief waren, laat een nadere analyse zien dat de groei vooral online is. De fysieke winkel heeft het nog steeds moeilijk, constateert Dirk Mulder.
Het Utrechtse winkellandschap is dit jaar flink op de schop gegaan, met de vernieuwing van Hoog Catharijne en opening van Leidsche Rijn Centrum. Dirk Mulder bezocht deze nieuw ontwikkelde winkelgebieden om een inzicht te krijgen in het succes. En vooral ook om het verschil te zien tussen een stadswinkelcentrum en een 'groot' wijkwinkelcentrum.
Businessmodellen staan onder druk door de groei van e-commerce, social media en veranderingen in de winkelstraat. Oplossingen zijn te vinden in een betere klantbeleving, big data en meer service. Deze dynamische tijd vraagt volgens Dirk Mulder om een andere aanpak.
De transitie van een lineaire naar een circulaire economie is steeds relevanter aan het worden voor de retailsector. Klanten hebben een toenemende behoefte aan flexibel gebruik van producten en minder aan bezit. Daarmee wordt huren interessant, ziet Dirk Mulder. Bijvoorbeeld in de vorm van een abonnement.
De laatste jaren is er een forse groei te zien in gemakswinkels: kleine winkels op hightrafficlocaties in de grote steden met een assortiment dat op de passant en het eetmoment van de dag is afgestemd. Je ziet een duidelijk verschil in het concept van Jumbo, Coop en Spar en dat van AH to go. Welk concept gaat het winnen?
Nederland heeft er sinds kort een koopjeswinkel bij. Normal koestert de ambitie om uit te groeien tot een serieuze concurrent van het succesvolle Action. Maar is het businessmodel van discount houdbaar op lange termijn? Dirk Mulder vraagt het zich af.
Het gaat goed met de e-commerceomzet van supermarkten. Maar gaan ze er ook ooit geld mee verdienen? Nee, denkt Dirk Mulder op basis van de bestaande businessmodellen.
Een goede infrastructuur, geschoold personeel en een interessante afzetmarkt: Nederland wordt vaak de 'gateway to Europe' genoemd. Maar is Nederland ook in trek bij internationale retailers? Dirk Mulder vraagt het zich af.
De afgelopen jaren is door retailspecialisten veel geroepen over wat allemaal mis is met retail en hoe de toekomst er uit gaat zien. Ook Dirk Mulder heeft er in aantal gevallen aan meegedaan. Wat is er van die voorspellingen uitgekomen?