Winkeliers bannen biljet 100 euro

In een Nederlandse winkel betalen met een biljet van honderd euro is niet of nauwelijks mogelijk. Winkeliers hebben de coupure in de ban gedaan, stelt MKB Nederland. “Negen van de tien winkels weigeren het. Ze zijn bang dat ze vals zijn”, zegt een woordvoerder van de ondernemersorganisatie.

Winkeliers zijn niet verplicht de honderd euro-biljetten aan te nemen, mits er een duidelijk bordje in de winkel hangt dat de biljetten niet worden aangenomen. Warenhuisketen HEMA accepteert het grote bankbiljet wel, maar een woordvoerder stelt dat klanten er nauwelijks mee afrekenen.

Hoogleraar econometrie Philip Hans Franses van de Erasmus Universiteit ziet de oorzaak van de afwijzende houding in Nederland in een samenspel tussen banken, winkels en consumenten. “Uit de pinautomaten komen geen briefjes van honderd euro, omdat mensen daar niet mee kunnen en willen betalen in de winkels.”

Reacties 4


Anton Van Manen 17 dec, 15:17

Dat 100 euro biljetten vaak vals zijn is een fabel, de 20 en 50 biljetten zijn veel vaker vals. En alleen Nederlandse winkeliers doen moeilijk over 100 biljet, buiten Nederland kun je er bijna overal mee betalen. Dus gezien dit laatste zijn Nederlandse winkeliers gewoon zeer klant onvriendelijk, hebben dus beter gezegd gewoon schijt aan de klant


Es Bee 26 dec, 09:08

In Nederland willen ze af van het contant betalen. Alles pinnen.
Trap daar niet in en blijf zoveel mogelijk contant betalen. Zo blijven we baas over ons geld.


Johnny Janssen 3 sep, 16:49

Dat ze liever hebben dat je pint is gewoon voor het zwart geld tegen te gaan kyk naar de benzine pompen byna alleen nog pinnen waar moeten we heen


John Doe 2 mei, 10:28

Wat een onzin verhaal. Ik spendeer wekelijks biljetten van 100 euro (in Duitsland uit de geldautomaat gehaald, in NL niet verkrijgbaar). De enige winkel(keten) die ze niet accepteert, bij mijn weten, is Kruidvat. Zelfs Action, die nota bene 1 en 2 cent muntjes weigert, accepteert ze.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!