Innovatie leidt zelden tot succesvolle nieuwe producten
Gepubliceerd op 1 maart 2005 om 00:00
Innovatie leidt vaak niet tot succesvolle nieuwe producten. Uit onderzoek van Innovaction blijkt dat 94% van het innovatiebudget van bedrijven wordt geinvesteerd in de realisatie en implementatie van vernieuwingen. Slechts 6% wordt in de voorbereiding gestoken, waardoor uiteindelijk 50% van alle noviteiten flopt. Volgens Fennemiek Gommer van innovatieadviesbureau Project X hebben bedrijven de neiging om een idee uit te voeren nog voordat het vertaald is in een marketingconcept. `Zeker ook omdat marketeers onder druk staan om elk jaar een bepaalde hoeveelheid innovaties af te scheiden. Je ziet een windtunneleffect in branches: alles gaat op elkaar lijken. Zie de imitaties van Senseo en Beertender`, aldus Gommer. Belangrijke voorwaarden voor innovatie zijn dan ook tijd, visie en lef. Aan de basis van succesvolle innovaties kunnen verschillende benaderingen staan, zoals technologische vernieuwing of marketing. Een voorbeeld van innovatie waarbij technologische vernieuwing aan de basis stond is het product Valess, een vleesvervanger, van Campina. Een voorbeeld van een succesvolle noviteit waarbij marketing als benadering werd gebruikt is het schepijs van Campina.
Reacties 0