Hoe een 'nieuwe' textieldiscounter zijn plek kan veroveren in een drukke markt

Hoe een 'nieuwe' textieldiscounter zijn plek kan veroveren in een drukke markt

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Dirk Mulder van ING over de komst van een nieuwe speler in de textieldiscountermarkt.

Ernsting’s family keert terug in Nederland, 13 jaar nadat het bedrijf uit ons land verdween. De Duitse textieldiscounter gaat zich in een redelijk drukke markt begeven. Is er nog wel ruimte in de markt van de textieldiscounters? Zit Nederland er wel op te wachten? En is er een kans voor slagen voor deze grote Duitse nieuwkomer?


Ernsting’s family komt naar Nederland. Is er nog ruimte voor een nieuwe textieldiscounter?

“Er zijn een hele hoop partijen actief in de markt van de textieldiscounters. Denk aan terStal, Zeeman, Primark, Scapino, maar ook Wibra en Action verkopen textiel. Dat zijn allemaal al grote spelers. Toch zie je dat ook kleinere partijen nog ruimte zien om deze markt te betreden. Takko en Kik groeien ook nog, dus...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Dirk Mulder van ING over de komst van een nieuwe speler in de textieldiscountermarkt.

Ernsting’s family keert terug in Nederland, 13 jaar nadat het bedrijf uit ons land verdween. De Duitse textieldiscounter gaat zich in een redelijk drukke markt begeven. Is er nog wel ruimte in de markt van de textieldiscounters? Zit Nederland er wel op te wachten? En is er een kans voor slagen voor deze grote Duitse nieuwkomer?


Ernsting’s family komt naar Nederland. Is er nog ruimte voor een nieuwe textieldiscounter?

“Er zijn een hele hoop partijen actief in de markt van de textieldiscounters. Denk aan terStal, Zeeman, Primark, Scapino, maar ook Wibra en Action verkopen textiel. Dat zijn allemaal al grote spelers. Toch zie je dat ook kleinere partijen nog ruimte zien om deze markt te betreden. Takko en Kik groeien ook nog, dus er is blijkbaar nog steeds ruimte en een doelgroep.


Als je de parallel trekt met de doe-het-zelfmarkt, dan zag je dat daar ook nog ruimte was ondanks dat Praxis en Gamma er al zaten. Merken als Hornbach en Bauhaus, in iets mindere mate, hebben toch hun plek veroverd. Vooral ook omdat ze iets toevoegden aan de markt.”

Wat zou voor Ernsting's family de beweegreden kunnen zijn om terug te keren naar Nederland?

“De vorige keer zijn ze misschien wat ongenuanceerd te werk gegaan. Wat je in deze markt heel erg ziet, is dat partijen toch een schaalgrootte hebben om de slagkracht en investeringen in duurzaamheid en digitalisering te kunnen doen. Dat zijn ook dingen die de consument in deze tijd heel belangrijk vindt. Het kan ook gewoon zijn dat ze in een verkeerde tijd in Nederland zaten en het gewoon een beetje tegenviel.


De terugkomst kan ermee te maken hebben dat in Duitsland de rek er een beetje uit de textielmarkt is. Als je in Duitsland weinig meer groeit, dan wil je toch weer over de grens kijken en dan is een aangrenzend land de meest logische stap. Ze hebben inmiddels voet aan de grond in Oostenrijk, dat is wat makkelijker vanwege dezelfde taal en cultuur. Nu dat allemaal staat, kunnen ze weer proberen Nederland te veroveren.”


Staat dat niet haaks op het feit dat er ook veel discounters verdwijnen, zoals Big Bazar en Bristol?

“Een beetje wel, zeker omdat de lijst natuurlijk nog langer is. Hans Textiel, Vögele en Schoenenreus.... Allemaal middelgrote ketens die zijn omgevallen. Ik denk dat die partijen de verkeerde keuzes hebben gemaakt, met betrekking tot focuspunten. Je kan je wel bezig houden met inkoop van het assortiment, maar uiteindelijk is het voor dit soort ketens belangrijk dat je supplychain zo efficiënt mogelijk is. Ook schaalgrootte speelt daarin een belangrijk rol. Kijk naar Action en Zeeman die in Europa al de nodige omvang hebben of vanHaren die een groot bedrijf achter zich heeft staan (Deichmann red.). Kik en Takko hebben dat ook. Grote partijen kunnen dan net even wat meer in de markt. Vooral ook op het gebied van inkoop.”


Is Nederland inmiddels echt een discountland?

“Nederland is altijd wel het land van de prijsbewuste consument geweest, maar de discountsector heeft het lastig gehad. Initieel waren het vooral mensen met een kleine beurs die naar discounters gingen. Mensen die meer te besteden hadden, wilden niet bij discounters gezien worden.


Dat is nu helemaal anders en ik denk dat Lidl daar een grote rol in heeft gespeeld. Lidl heeft discount een beetje sexy gemaakt. Het is nu hipper om boodschappen te doen bij een discounter. De doelgroep is nu verbreed naar die prijsbewuste consument en daardoor veel groter geworden. Dat maakt de markt dus ook aantrekkelijker.”


Nog even terug naar Ernsting’s family: kan dat een succes worden?

“Er zitten wel wat uitdagingen in de markt voor Ernsting’s family. In die volle markt moeten ze wel hun plek vinden en dat hoeft niet per se te slagen. Maar het kan zeker.


Het bedrijf zal wel iets anders moeten bieden dan wat de huidige spelers doen. Dan kan het zijn plaats veroveren. Het is lastig genoeg. Als ze hetzelfde doen als Kik en Takko dan is het moeilijk. Die hebben hun positie al verworven.

Daarnaast moeten ze de juiste locaties vinden. Daar zit het succes van fysieke retail. Als ze goeie ruimtes hebben, maar op de verkeerde plekken, dan krijgen ze het ook lastig. Dus ik raad ze ook aan met lokale specialisten samen te werken.


Ook is het belangrijk dat ze een webshop oprichten voor de Nederlandse consument. Dat is voor mensen die kleding kopen tegenwoordig echt heel belangrijk.


Ook duurzaamheid en discount zitten elkaar wel eens in de weg. Dus ze moeten goed communiceren over hoe ze dit doen en of ze aan alle regels voldoen. Dat zal op zich wel goed zitten, want ze zijn heel groot in Duitsland dus moeten zij zich houden aan de EU-regels.


Wat helpt is dat er een grote partij achter zit. Wat ik eerder al zei, is dat wel handig voor de slagkracht. Toch moet die partij ook wel de middelen inzetten om bekender te worden. Ondanks dat ze dus al eerder in Nederland waren, lijken ze vrij onbekend. Misschien is dat ook wel een reden waarom het is mislukt. Die extra inspanning moeten ze wel leveren.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!