Levensmiddelenproducent Unilever zet biologische producten in de markt. Het initiatief is opmerkelijk omdat Unilever ruim twee jaar geleden nog aangaf geen heil te zien in biologisch. “Consumenten geven aan dat zij graag biologisch willen”, zegt Unilever-woordvoerder Fleur van Bruggen. “Als de bio-mixen aanslaan, gaan we ook kijken bijvoorbeeld soepen en pastasauzen.”
Unilever begint met drie biologische maaltijdmixen, bijvoorbeeld voor spaghetti bolognese. De producten met EKO-keurmerk worden gelijktijdig in Nederland en Duitsland geïntroduceerd.
Merkendeskundige Paul Moers is ziet het betreden van de biologische markt door Unilever als ‘een klap terug naar de Albert Heijn’s en Tesco’s van deze wereld’. De A-merken hebben het de laatste jaren moeilijk door de opkomst en groei van de huismerken in de supermarkt. In Nederland maakt vooral Albert Heijn veel werk van zijn ’eigen merk’.
“Unilever heeft vast goed gekeken naar het succes van Albert Heijn. AH heeft een succesvol eigen biologisch merk opgebouwd”, aldus Moers. “De consument van nu is geïnteresseerd en bereid wat meer te betalen voor duurzaamheid. Ik denk ook niet, dat eventueel dalende bestedingen als gevolg van de economische crisis de trend naar duurzaam zal tegenhouden.”
Het Unilever-initiatief kan zich als een olievlek uit gaan breiden, denkt Moers: “Als Unilever gaat bewegen, gaan er meer bewegen.”
Unilever in biologische producten
Gepubliceerd op 9 maart 2009 om 00:00
Reacties 0