Ondanks de crisis heeft Delhaize in 2008 beter dan verwachte resultaten gerealiseerd. De nettowinst kwam uit op 467,1 miljoen euro, een toename met 13,9 procent. De operationele winst (bij ongewijzigde wisselkoersen en zonder eenmalige elementen) steeg met 3,4 procent. Het bedrijf was zelf uitgegaan van een stijging tussen 0 en 3 procent. Het bedrijf verwacht dit jaar tevens een stijging te laten zien. De operationele winst zou dit jaar met 0 à 3 procent toenemen, of met 3,5 à 6,5 procent op vergelijkbare basis.
De omzet van de groep kwam in 2008 uit op 19 miljard euro, een toename met 0,4 procent. In België steeg de vergelijkbare omzet met 2,2 procent en in de Verenigde Staten, een belangrijke markt voor Delhaize, met 2,5 procent. “De Belgische markt kende een trage start, maar een spectaculaire verbetering”, aldus topman Pierre-Olivier Beckers. Andere landen waar de Belgische groep actief is, bereikten groeicijfers tussen de 10,7 procent (Griekenland) en 31,5 % (rest van de wereld).
Vorig jaar slaagde Delhaize er in 60 miljoen euro te besparen. Voor dit jaar werkt de groep aan een ambitieus besparingsplan van 100 miljoen euro. Dat moet gerealiseerd worden via allerhande efficiëntiemaatregelen. Een ontslagenronde staat niet gepland, maar topman Beckers gaf aan dat er wel gevolgen zullen zijn voor de productiviteit bij het personeel.
Een uitgebreide keuze en competitieve prijzen blijven de kernstrategie van Delhaize. Beckers verwees naar de talrijke private label-merken die de groep aanbiedt. In België zijn die al goed voor 40 procent van de totale omzet. Het goedkope merk 365 boekte een “hoge dubbelcijferige groei”. Volgens de topman steeg het marktaandeel van Delhaize de laatste maanden en begint ook de prijsperceptie te verbeteren. Tijdens het conflict met Unilever, waar intussen een nieuw contract is getekend, bleven de klanten volgens hem komen.
Delhaize is afgelopen jaar ook gestart met een lowcost-testwinkel, Red Market. Dit loopt beter dan verwacht. Het aantal winkels wordt dit jaar alvast verder uitgebreid met meer dan honderd wereldwijd, waarvan 29 à 34 in België (tegen 44 vorig jaar). De vier Duitse winkels wil de groep van de hand doen, want ze beschikken over te weinig groeipotentieel.
Uitstekend jaar voor Delhaize
Gepubliceerd op 16 maart 2009 om 00:00
Reacties 0