Reclamemaken in de klas

Om het verplichte aantal lesuren te halen biedt communicatiebureau Remedica scholen gratis reclamelessen aan. Deze gastlessen worden gesponsord door bedrijven als Unilever of Yakult en gaan over onderwerpen als 'puberteit en maandhygiëne' en 'gezonde voeding en de rol van functionele zuivel'. Dat schrijft De Telegraaf woensdag.

Volgens het communicatiebureau halen veel voortgezetonderwijsinstellingen de urennorm niet en bieden de gratis gesponsorde gastlessen een oplossing. Remedica zegt tijdens de les exclusiviteit van het product of merk te garanderen en zou al 3500 gastlessen per jaar verzorgen. 

Ouders&Co vindt dat scholen die zo de lessen invullen, bijna frauduleus handelen: "De urennorm gaat om meer contact met de docent, niet om reclame aan te horen. Daarnaast is een merk of product aanprijzen tijdens een les een dubieuze manier van beïnvloeden. Merkwaardig dat grote bedrijven hieraan meewerken", aldus voorzitter Van Katwijk.

"Onderwijsinstellingen hebben een overeenkomst getekend dat er bij sponsoring geen subjectieve informatie wordt gegeven aan leerlingen. "Wat hier gebeurt is dat leerlingen zo vroeg mogelijk aan een merk gebonden worden en dat tijdens schooluren. Dit is onaanvaardbaar", zegt het Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP). Hij eist opheldering van minister Plasterk.

De 3000 leerlingen tellende scholengemeenschap Trevianum in Sittard heeft het afgelopen schooljaar gebruikgemaakt van de gratis gesponsorde gastlessen tijdens de biologielessen in het eerste of tweede schooljaar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!