Aanbiedingen en andere promotieacties blijven de consument naar de supermarkten lokken. Door het toegenomen winkelbezoek steeg de omzet van supermarkten in de maand juli met 3,8 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder, tot 2,92 miljard euro. Dit blijkt uit de GfK Supermarktkengetallen over de maand juli, die woensdag bekend zijn gemaakt.
Over de eerste zeven maanden van dit jaar zagen de supermarkten hun omzet stijgen met 4,2 procent tot 18,5 miljard euro, van 17,8 miljard euro vorig jaar. Ook hier is de omzetgroei te verklaren door meer winkelbezoek van consumenten. De omzet per kassabon lag wel lager dan vorig jaar, van 21,47 euro in 2008 naar 21,34 euro dit jaar. Dit komt door de lage inflatie en toegenomen promotiedruk.
Volgens marktonderzoeksbureau GfK Panel Services is het winkelbezoek sinds maart met ruim vier procent gestegen. Consumenten komen steeds meer af op aanbiedingen en bezoeken ook meer verschillende supermarkten. Vooral gezinnen en ouderen kopen naar verhouding veel producten die in de aanbieding zijn. Alleenstaanden maken er minder gebruik van.
Aanbieding helpt goed draaiende supers
Gepubliceerd op 6 augustus 2009 om 00:00
Reacties 0