Facebook-gebruikers die een merk aan hun profiel toevoegen, kopen hiervan met regelmaat producten. Dat blijkt uit een enquete van DDB in zes verschillende landen. Een derde van de ondervraagden geeft aan vaker een product van hetzelfde merk te willen kopen nadat ze het merk een tijdje hebben gevolgd via het sociale netwerk. Bijna de helft van de ondervraagden geeft daarnaast aan 'zeker' bereid te zijn het merk aan vrienden aan te bevelen en 43 procent zou dat 'waarschijnlijk wel' doen. "
Hiermee is Facebook, met vijfhonderd miljoen gebruikers en een hele rits 'advertising tools', vruchtbare grond voor marketeers en reclamebureaus. De media/entertainment sector bevat, met 55 procent, de meest populaire merken, gevolgd door fashion en luxe producten met 46 procent.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 'fans' van merken meer verwachten dan coupons om te downloaden. Ze willen zich een VIP voelen die exclusieve inhoud kan bekijken en promoties als eerste te zien krijgen.
Volgens Catherine Lautier, onderzoeksleider, doen merken er goed aan hun 'volgers' als loyale consumenten te zien. De pagina's moeten volgens haar met regelmaat worden geüpdate en voldoen aan de normen en waarden van het merk. "'Het is niet gemakkelijk en wanneer je als merk een fout maakt, kan dat je een hoop kosten", aldus Lautier. Fans die niet meer geïnteresseerd zijn in het merk, door de oninteressante inhoud van de merkenpagina, schrappen het dan ook direct uit hun lijst.
Nike, Coca-Cola, Adidas, Nutella en Sony zijn momenteel de populairste merken op Facebook.
Reacties 0