Nationale cijfers Supermarkten
Gepubliceerd op 3 juni 2005 om 00:00
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, presenteerde gisteren het CBL-jaarverslag. De prijzen in de Nederlandse supermarkten zijn op dit moment lager dan bij de introductie van de euro in 2002. Nederlandse supermarkten behoren tot de allergoedkoopste in de Europese Unie, zo maakte CBL-voorzitter Klaas van den Doel bekend. Vorig jaar behaalden de gezamenlijke supermarkten een omzet van 25 miljard euro. Voor dit jaar wordt eenzelfde omzet verwacht. Producten die in 2004 sterk in populariteit zijn gestegen zijn de huismerken. Huismerken zijn voor de consument aantrekkelijker geprijsd en leveren de detaillist meer marge op. Verwacht wordt dat het aandeel van de huismerken in de Nederlandse supermarkten de komende jaren flink zal stijgen. De recente prijsverlagingen van de huismerken en de prominentere rol die retailers hun huismerken in termen van kwaliteit en schapruimte toedelen wijzen daarop.
Reacties 0