Klanten gaan voor versproducten nog altijd liever naar een fysieke winkel dan dat ze de producten online bestellen. Dit blijkt uit de Multichannel Monitor 2011 van Hoofdbedrijfschap Detailhandel en Thuiswinkel.org. “Veel consumenten willen versproducten gewoonweg even kunnen zien en ruiken”, zegt Wil Klein, directeur FMCG Nederland binnen GfK Services Benelux.
Toch is er in Nederland een groeiend aantal webwinkels te vinden waar levensmiddelen als brood, groenten en vlees in de digitale schappen ligt. Het is de gebrekkige infrastructuur die een rem zet op de groei van online supermarkten. “Veel van de infrastructuur is geautomatiseerd op non food-artikelen, terwijl verse producten een andere werkwijze vragen”, vertelt Corné Ooms, oprichter van Bestelvers.nl. Online spelers moeten hun eigen logistieke netwerk opzetten en dat komt hun effectiviteit niet ten goede. Vennoot Peter van IJzendoorn: “Het is bewerkelijk. Je kunt makkelijker cartridges online verkopen dan de logistiek van versproducten regelen.”
Vernieuwende concepten rondom webwinkels met levensmiddelen zijn vooralsnog een buitenlandse aangelegenheid. De grootste Nederlandse speler in de online verkoop van versproducten, Albert Heijn, gaat uit van een online jaaromzet van anderhalf miljard euro in 2016. Dit is een schijntje in vergelijking met de 31,1 miljard euro die in 2016 omgezet zal worden in de online levensmiddelenhandel in buurland Groot-Brittannië.
In de nieuwste editie van EtailTrends wordt tevens aandacht besteed aan ontwikkelingen in de online foodbranche. Voor meer informatie over EtailTrends, mail naar sales@etailtrends.nl.
'Gebrekkige infrastructuur remt online foodverkoop'
Gepubliceerd op 20 januari 2012 om 00:00
Reacties 0