De Nederlandse online retail blijft nieuwe ondernemers trekken. Dat blijkt uit een onderzoek van ING Economisch Bureau, zo schrijft Twinkle Magazine online. Het afgelopen jaar meldden zich ongeveer 7.300 nieuwkomers in de categorie ‘detailhandel via postorder en internet’ bij de Kamer van Koophandel. Het aantal stoppers lag op slechts 3.700 ondernemers.
Volgens ING voelen beginnende webondernemers zich aangetrokken door de lage toetredingsdrempel, het jonge karakter van e-commerce en de groei van de online retailbestedingen. Wel is het voor nieuwe ondernemers steeds lastiger onderscheidend vermogen te bieden. Tevens professionaliseert e-commerce zich in rap tempo.
“Als gevolg nemen de vereiste investeringen in websites toe en wordt de toetredingsdrempel verhoogd. Daar komt bij dat de huidige economische omstandigheden niet gunstig zijn. Een zeer laag consumentenvertrouwen en dalende koopkracht hebben een drukkend effect op de consumentenbestedingen”, aldus ING.
Inmiddels telt Nederland circa 24.500 online ondernemers, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Hierin zijn fysieke winkeliers met webwinkel en buitenlandse online retailers die in ons land actief zijn niet opgenomen. Voorlopig neemt het totale aantal Nederlandse webwinkeliers nog toe.
Online retail blijft groeien
Gepubliceerd op 13 februari 2012 om 00:00
Reacties 0