Foodserviceketens en supermarkten moeten beter inspelen op de behoefte van ondernemende senioren. Deze groep consumenten zou steeds vaker een restaurant of cafeetje opzoeken, zo blijkt uit de FoodShopper Monitor van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Zo’n 72 procent van de 50- tot 64-jarigen zou minimaal één keer per week buiten de deur eten of drinken. Bij mensen ouder dan 65 jaar ligt dat zelfs op 82 procent. Deze ‘babyboomers’ zouden al van jongs af aan gewend zijn om buitenshuis te consumeren. Nu zij over tijd en geld beschikken, blijven ze dat doen.
Foodserviceretailers kunnen deze groep nog beter bedienen door bijvoorbeeld kleinere porties, speciale 55-plus arrangementen of kleine hapjes bij de koffie aan te bieden. Ook voor supermarkten en speciaalzaken is hierin een rol weggelegd, zo meent FSIN. Zij kunnen uitgroeien tot belangrijke partijen binnen de out-of-home-markt. Nu zou slechts dertien procent van alle consumenten minimaal één keer per week iets in deze winkels kopen om buitenshuis te consumeren. Ouderen zouden daarbij meestal een bezoek brengen aan de speciaalzaak. Op vrijdag en zaterdag zouden veel consumenten in deze winkels eten of drinken kopen voor directe consumptie.
'Supers moeten meer rekening hoiuden met senior'
Gepubliceerd op 19 april 2012 om 00:00
Reacties 0