Kledingwinkels moeten zich in hun personeelsbeleid niet blindstaren op de knappere sollicitanten. Dat schrijft De Telegraaf online. Uit een onderzoek van de Universiteit van British Colombia blijkt dat knappe verkoopsters de onzekerheid van sommige klanten kunnen aanwakkeren, terwijl andere klanten zich juist aangetrokken voelen door de aantrekkelijkheid van de verkoopster.
Een mooie uitstraling heeft sowieso een positief effect op de verkoopcijfers, zo blijkt uit het onderzoek. „Het lijkt me niet verstandig om alleen maar modellen in dienst te hebben, want dan loop je inderdaad de kans dat de gewone vrouw de winkel uitloopt”, aldus onderzoeker Bram van den Bergh. “Maar wanneer iemand er fysiek aantrekkelijk en goed verzorgd uitziet, krijgt zij automatisch positieve eigenschappen als slim, aardig en betrouwbaar toegedicht, wat de kans vergroot dat de klant iets bij haar koopt.”
De Amerikaanse modenketen Abercrombie & Fitch, dat binnenkort het eerste Nederlandse filiaal opent, heeft wel alleen maar modellen in dienst. “Zij verkopen de American Dream, het Disney-gevoel. Hun klanten kiezen echt om daar deel van uit te maken. Je kan er dan misschien niet uitzien als een model, maar met een shirtje van dat merk voel je je toch een beetje perfect”, legt een verkoopmedewerker van COS, het zusje van H&M, uit.
'Niet alleen 'modellen' op de winkelvloer'
Gepubliceerd op 23 april 2012 om 00:00
Reacties 0