Sportkledingwinkels richten hun pijlen steeds vaker op de actieve vijftigplusser. Met het oog op het lichaam dat al wat meer heeft moeten doorstaan, worden functionele producten als lichtgewicht hardloopschoenen, sportsokken met ‘ingebouwde fysiotherapie’ en wandelschoenen aan het assortiment toegevoegd.
“We hebben gemerkt dat onze klanten het iets rustiger aan gaan doen als zij een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Ze gaan vaker wandelen in plaats van hardlopen”, aldus Dennis Frankfort, inkoper voor hardloopketen Runnersworld. Daarnaast zijn ook zwemmen, fitness en tennis populair onder vijftigplussers, zo blijkt uit een onderzoek van het Familiekenniscentrum.
Hoewel ze niet speciaal voor senioren zijn ontwikkeld, zijn sportschoenen met bio technology, waarbij kennis van het lichaam en de manier waarop het lichaam beweegt door fabrikanten wordt ingezet bij productontwikkeling, onder vijftigplussers steeds meer in trek. Zo past de Asics FluidAxis hardloopschoen zich aan aan de natuurlijke beweging van de voet, dankzij speciale groeven in de zool. De Nike FlyKnit is een lichtgewicht hardloopschoen, die wel ondersteuning biedt, maar niet zo log en zwaar is als een standaard gymp en de Amerikaanse ondermodeproducent Equmen lanceerde afgelopen maand sportsokken met ‘ingebouwde fysiotherapie’.
Volgens trendforecaster Jan Agelink is een leeftijdspecifieke aanpak, of doelgroepen indelen naar leeftijd, niet meer van deze tijd. “Het gaat tegenwoordig veel meer om branding, om merkimago. En daar hebben senioren niet zoveel mee.” Het winkelpersoneel van Runnersworld krijgt dan ook geen speciale instructies voor 50-plussers. “Ik denk dat iedereen meer behoefte heeft aan service en beleefdheid, dat geldt niet alleen voor senioren”, aldus Frankfort.
Sportkledingwinkeliers focussen op 50-plusser
Gepubliceerd op 8 april 2013 om 00:00
Reacties 0