OPG richt zich meer op consument

De farmaceutische groothandelaar en apotheekexploitant OPG gaat zich meer richten op de consument. Directe levering aan huis zal een van de speerpunten zijn, maar vooral het reeds bestaande netwerk van apotheken zal een belangrijke rol gaan spelen. OPG start dit najaar een proef met een ‘apotheek van de toekomst’ in Rotterdam. Het project moet uitgroeien tot “een onderscheidend retailformat” voor de Nederlandse markt. De apotheek zal onder andere een snelkassa krijgen, en klanten kunnen er tijdens een spreekuur advies vragen over medicijnen. Een woordvoerder van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) zet vraagtekens bij deze ontwikkeling: ”Natuurlijk is het een taak van apothekers om informatie over geneesmiddelen te verstrekken. Maar er moet geen situatie ontstaan waarbij de patiënt zich afvraagt waar hij nu terecht moet.” Een woordvoerster van OPG reageert: “Het is misschien wel juist laagdrempeliger. Mensen die niet weten of ze nu wel of niet naar een arts moeten, zouden naar dit spreekuur kunnen. Het is zeker niet de bedoeling dat de apotheek de huisarts vervangt.” In het afgelopen halfjaar stegen de winst en omzet van OPG ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar. Ook ten opzichte van het eerste halfjaar van 2004 steeg de omzet, maar in die vergelijking blijft het bedrijfsresultaat van het afgelopen halfjaar enigszins achter. “Maar dat was vorig jaar relatief hoog door de verkoop van onroerend goed”, aldus bestuursvoorzitter Robert Peek. De omzet van OPG over het eerste halfjaar was 1,1 miljard euro, een stijging van 8,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 50,3 miljoen euro, een daling van 6,9 %. De nettowinst nam af met 2,5% en kwam daarmee uit op 40,7 miljoen euro, een meevaller, want analisten rekenden op een winstdaling van 26,3%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!