McKinsey onderscheidt verschillende online multichannel retailmodellen

McKinsey heeft de online retailwereld bestudeerd en presenteert naar aanleiding van dit onderzoek modellen van verschillende typen online retailers. Eerst wordt het onderscheid gemaakt tussen online retailers mét en zonder fysieke winkels. Dit zijn de modellen die McKinsey onderscheidt zonder fysieke winkels: 1) efficiency machines: verkopers van producten met een lage marge, die veel investeren in het business system om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Efficiency machines hebben daarom een hoge omzet nodig. 2) niche leaders: Verkopers van producten met hoge marges, primair via internet en catalogi. Klanten zijn loyaal, de bedrijven leveren kwaliteit en uitstekende service. Investeren in naamsbekendheid is te kostbaar voor deze kleinere bedrijven. De modellen die McKinsey onderscheidt mét fysieke winkels zijn: 1) traffic drivers: Deze bedrijven hebben lage marges en een grote omvang. Internet wordt gebruikt om traffic voor fysieke locaties te genereren. Kennis van kosten/opbrengsten per verkoopkanaal is onmisbaar. Online zullen producten met de hogere marges worden verkocht, verkoop van producten met een lagere marge gebeurt vooral in de fysieke vestigingen. 2) triple plays: Deze bedrijven verkopen producten met hoge marges zoals huishoudelijke producten en apparatuur. De verschillende kanalen, die nauw op elkaar aansluiten, worden gebruikt om de consument zoveel mogelijk keuze te bieden. De catalogus moet vooral nieuwe klanten werven en herhaalaankopen stimuleren, internet moet gemak, productinformatie en actualiteit bieden en de winkels hebben een demonstratiefunctie. Voor triple plays is het belangrijk te weten hoe hun klanten de kanalen gebruiken, en te zorgen dat de beleving over alle kanalen vergelijkbaar is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!