Met inclusive design bedienen bedrijven nog meer klanten
Gepubliceerd op
19 augustus 2005 om
00:00
Naarmate de bevolking verder vergrijst, zal concurrentievoordeel voortvloeien uit het vermogen van de onderneming om producten te ontwikkelen die leeftijdsgrenzen overschrijden. Daartoe is echter een nieuwe benadering van productontwikkeling en verkoop vereist: inclusive design. Mainstream producten en diensten slagen er zelden in om complete klantsegmenten te bedienen. Met inclusive design zal het echter mogelijk zijn dat ook mensen met gehoorstoornissen telefoons van een merk naar keuze kunnen kopen in gewone winkels. Een benadering die gebaseerd is op een beter begrip van de klant en diens behoeften, leidt uiteindelijk tot innovatie en producten die veiliger, beter en goedkoper zijn. Een voorbeeld is de succesvolle elektrische schroevendraaier van doe-het-zelf-retailer B&Q. Aanvankelijk bedoeld voor gepensioneerden die niet zo handig zijn met conventioneel gereedschap, werd de marketing van de nieuwe schroevendraaier ook succesvol op de doorsnee B&Q-klant geent. Inclusive design biedt bedrijven een commerciele kans om het ontwerpproces goedkoop te herstructureren en productlijnen minimaal te veranderen zodat meer klanten bediend worden.
Reacties 0