InMarket start deze week met de uitrol van iBeacons naar supermarktketens in de Verenigde Staten. In totaal worden de komende weken ruim tweehonderd Safeway en Giant Eagle supermarkten voorzien van de bluetooth beacons.
Met deze nieuwe bluetooth-functionaliteit is een nauwkeurige locatie- en afstandsbepaling mogelijk tussen twee apparaten. De beacons zelf zijn iets groter dan een tien eurocentmunt. Met deze technologie kunnen bedrijven persoonlijke, relevante aanbiedingen tonen zodra de klant langs of in de winkel loopt. Hierbij zijn de iBeacons zo nauwkeurig dat deze klanten direct informeren over producten in het schap waar zij voor staan.
iBeacons werken middels BLE, wat staat voor Bluetooth Low Energy, ook wel Bluetooth smart genoemd. BLE vraagt weinig energie van de smartphone en werkt zowel op iOS als Android smartphones. De supermarkten plaatsen eigen BLE-zenders die zorgen dat klantherkenning gemakkelijker en natuurlijker wordt. Zodra een klant binnenkomt, kan naam en foto bijvoorbeeld automatisch op het scherm van een receptionist verschijnen indien de gebruiker hiervoor toestemming heeft gegeven. De technologie moet de grens tussen online en offline verder verkleinen.
Bron: Techcrunch.com
Reacties 0