Media Markt zet met digitale prijskaarten de stap naar dynamic pricing. De prijskaartjes in alle 33 vestigingen zijn vervangen door flatscreen e-readers waarop de prijs en productspecificaties realtime worden weergegeven.
De prijzen van producten worden elke dag voordat de winkels openen volledig geautomatiseerd aangepast op basis van een vergelijking met 25 concurrerende elektronicaretailers. “In de toekomst willen we de prijzen ook door de dag heen aanpassen”, laat een woordvoerder weten aan RetailNews. “Maar we gaan eerst kijken hoe de consument en concurrentie hierop reageren.”
Ook in de webshop wordt voortaan een dynamisch prijsbeleid gevoerd. Daarbij werkt de keten met hetzelfde systeem als op de winkelvloer. “Deze prijzen liggen dus altijd gelijk.” Vooralsnog worden de digitale prijskaarten alleen in Nederland toegepast. "We hebben nog geen concrete lanceringsplannen voor onze buitenlandse winkels. Maar we volgen de ontwikkelingen met interesse."
Media Markt zet met de digital pricing in op een proactief prijsbeleid. De tijd dat klanten zelf prijzen tussen verschillende aanbieders moet vergelijken is voorbij, stelt Barry van Ruiven, directeur Media Markt Nederland. “Die taak nemen wij voor onze rekening.”
Dynamic pricing wordt nog nauwelijks toegepast, behalve in de Verenigde Staten, stelt de woordvoerder. De Amerikaanse supermarktketen Safeway past bijvoorbeeld zijn prijzen aan op basis van klantgegevens. Zo ver wil Media Markt nog niet gaan. “Prijs is altijd een belangrijke pijler voor ons geweest. Wij zetten met de digitale prijskaarten eerst in op de laagste prijsgarantie en transparantie naar de consument, die daardoor het gevoel krijgt de juiste prijs te betalen”, aldus de woordvoerder.
Bron: RetailNews
Media Markt introduceert dynamic pricing
Gepubliceerd op 6 februari 2014 om 00:00
Reacties 0