De scheve verhoudingen tussen de fysieke en virtuele wereld nemen toe doordat de huidige wetgeving achter de feiten aanloopt. Zo mag een winkel geen drank aan minderjarigen verkopen, maar beschikken webwinkels over geen enkel instrument op de leeftijd van zijn klanten te verifiëren. Dat stelt de expertgroep Politiek-Juridisch van Shopping2020 in zijn eindrapport dat maandag is verschenen.
De wetgever kan de groei van technologische mogelijkheden en het veranderende consumentengedrag niet bijhouden, concluderen de experts. Daardoor worden zaken ‘niet of half geregeld en is er sprake van minder effectief toezicht’. Daarbij noemen ze het plaatsen van een bestelling in de fysieke winkel als voorbeeld. “De online aankoop mag je retourneren, voor de aankoop in de winkel ben je afhankelijk van de winkelier”, aldus voorzitter Steven Ras, tevens directeur van ICTRecht.
De expertgroep stelt verder dat de wet- en regelgeving op de schop moet nu steeds meer via mobiele apparaten gekocht wordt. De schermresolutie van een tablet of smartphone ligt namelijk lager dan die van vaste computer, waardoor consumenten vaker een pagina moeten doorscrollen om alle belangrijke informatie te lezen. “De wetgever zal met dit gegeven rekening moeten houden, aangezien sommige informatieverplichtingen nu eisen dat de informatie duidelijk en snel zichtbaar moet zijn”, stelt Ras.
Waar de wetgeving nu vooral afhankelijk is van de technieken en media die gebruikt worden, moeten ze volgens de experts daar juist onafhankelijk van worden. Daarnaast adviseren zij de overheid haast te maken bij het ontwikkelen van het eID-stelsel, waardoor klanten en retailers ‘via een zelfde digitale sleutel online zaken kunnen doen’.
Het volledige onderzoeksrapport is hier gratis te downloaden.
Bron : RetailNews
'Juridische scheefgroei tussen off- en online'
Gepubliceerd op 11 februari 2014 om 00:00
Reacties 0