'Ahold zet goede stap in Tsjechië'

Ahold heeft met de overname van vijftig verlieslatende Tsjechische Spar-vestigingen een goede zet gedaan. Dat stellen analisten van Rabobank en Tom Muller van Theodoor Gilissen Bankiers. “Ahold heeft nu de nummer één-positie in Tsjechië verkregen”, zegt de laatstgenoemde.

Het retailconcern kan met de Albert-formule volgens hem in Tsjechië nu net als in ons land opereren als marktleider. “Ze zullen zowel als prijsleider optreden als de eerste plaats in kwaliteit en innovatie behouden en uitbreiden.” Hij gaat ervan uit dat Ahold in zijn ‘derde thuismarkt’ verder gaat uitbreiden.

Het behouden van de huidige positie in Tsjechië was geen optie, stelt Patrick Roquas van Rabobank. Vooral voor de nummers één en twee in de markt valt er in het land wat te verdienen, maar voor de rest is het volgens hem lastig. “Wil Ahold in de toekomst een rol spelen in Tsjechië, dan is dit de stap die ze moeten zetten.”

Ahold trekt vijftig miljoen euro uit om de winkels van Spar te integreren in de Albert-formule. Daarmee ontstaat met ruim 330 filialen de grootste supermarktketen van het land. Ahold is echter niet het grootste supermarktconcern, aangezien Schwarz Gruppe met Kaufland en Lidl een groter marktaandeel in handen heeft. Albert is goed voor 23 procent van de markt, de formules van Schwarz voor 29 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!