Amerikaanse winkelketens als Walmart zetten centrale retail-labs op als vervanger van de traditionele pilotwinkels. Deze ‘reageerbuis-centers’ hebben de chemie van een startup en opereren tamelijk zelfstandig. Zo nam WalmartLabs vorig jaar ontwikkelaars als Tasty Labs, OneOps, Inkiru en Torbit over. Dat is te lezen in het aprilnummer van RetailTrends, die aan het eind van deze week verschijnt.
Met Torbit haalt Walmart technologie in huis waarmee de snelheid van websites te verbeteren is, terwijl Inkiru is overgenomen om betere analyses te kunnen maken van big data. OneOps faciliteert in-house cloud computing en Tasty Labs voegt capaciteiten in social media toe.
Overnames van zulke ontwikkelaars worden tevens gedaan om ontwikkeltalent in huis te halen. Omdat grote retailers als Walmart merken dat het echte talent liever in een startup-omgeving werkt, halen ze die cultuur binnen met de overname van zulke kleine bedrijven. WalmartLabs heeft sinds vorig jaar honderden programmeurs en ontwikkelaars werken in een eigen vestiging in India.
Ook retailers als Home Depot en Nordstrom beschikken over retail-labs waar aan de toekomst wordt gewerkt. Dat zijn doorgaans geen testwinkels, maar teams die in een startup-sfeer werken aan omnichannel innovaties. In RetailTrends 4 wordt verder ingegaan op de labs van Amerikaanse winkelketens en de resultaten die sommige centers inmiddels hebben bereikt. Zo heeft het Velocity Lab van Staples speciale kiosken ontwikkeld die in alle winkels gebruikt kunnen worden. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Bron: RetailTrends
Pilotwinkel maakt plaats voor retail-lab
Gepubliceerd op 9 april 2014 om 00:00
Reacties 0