Een groot deel van de retailers beschouwt het realtime analyseren en gebruiken van big data als de grootste uitdaging. 85 procent geeft aan dat de crux niet zozeer in de hoeveelheid data zit, maar in de mogelijkheid om die snel in te zetten. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini in samenwerking met The Economist, dat in RetailTrends 4 wordt besproken.
Het snel analyseren en inzetten van big data is cruciaal voor retailers, zegt chief technology officer Jorgen Heizenberg van Capgemini .“Het is leuk als retailers in staat zijn hun klanten in de winkel te herkennen, maar je hebt er niets aan als je daarmee niet snel zinnige dingen kunt doen zoals een persoonlijke aanbieding genereren."
Om snel de juiste analyse te maken, moet de data centraal worden verzameld en op de juiste manier worden toegepast. Daarmee ontstaat ‘ a single view of the customer’. “Probleem is dat de meeste retailers verschillende kanalen, afdeling en formules met allemaal hun eigen systemen hebben”, zegt retailconsultant Samir Selimi van Capgemini. “De retailer beschikt dan wel over de data, maar mist eenduidigheid.”
Vooralsnog focussen de meeste activiteiten op het gebied van data-analyse zich op de klant en zijn interesses. Retailers moeten volgens Heizenberg de volgende stap zetten en de context van de klant in kaart brengen. De retailer moet dan weten waar de klant zich bevindt en wanneer zijn volgende afspraak is. “Zorg ervoor dat zijn bestelling dan op het juiste moment op een handige locatie onderweg klaar staat.”
Jorgen Heizenberg en Samir Selimi gaan in RetailTrends 4 verder in op de uitdagingen voor retailers en de mogelijkheden die de All-Channel Experience van Capgemini daarbij biedt voor hun bedrijfsvoering. Dit artikel vormt het tweede deel van een serie van vijf artikelen die RetailTrends de komende maanden uitbrengt in samenwerking met Capgemini Consulting. De serie sluit af met een rondetafeldiscussie waarin retailers ingaan op hun uitdagingen en oplossingen.
Het aprilnummer van RetailTrends verschijnt aan het eind van deze week. Klik hier voor de abonnementsmogelijkheden.
Bron: RetailTrends
'Retailer worstelt met snel inzetten van data'
Gepubliceerd op 9 april 2014 om 00:00
Reacties 0