Het besluit van Domino’s Pizza om de online alcoholverkoop te staken onderstreept de urgentie van de komst van het eID-stelsel. Dat zegt beleidsadviseur betalingsverkeer Paul Alfing van Thuiswinkel.org.
Domino’s Pizza schrapt alcohol uit zijn assortiment omdat het verbod op drankverkoop aan minderjarigen moeilijk te handhaven is bij online orders. Daarnaast vindt de foodspeler het niet aanvaardbaar dat de vaak jonge bezorgers door het online bestellen de verantwoordelijkheid dragen voor het verzoek om legitimatie.
“Het eID-stelsel biedt webwinkeliers de zekerheid dat een persoon degene is wie hij zegt te zijn, en biedt mogelijkheden tot sluitende leeftijdsverificatie”, aldus Alfing. Koeriers hoeven dan niet langer leeftijdscontroles uit te voeren.
Het kabinet wil het eID-stelsel vanaf 2015 invoeren ter vervanging van de DigID. “Wat Thuiswinkel.org kan het stelsel niet snel genoeg komen”, zegt Alfing. Het is cruciaal dat het stelsel goed en veilig is om het vertrouwen in online niet te schaden. “Daarom hebben we begrip voor het feit dat de introductie in 2015 is, maar dan wel graag in januari en niet pas in december.”
'Snelle komst eID-stelsel cruciaal'
Gepubliceerd op 11 april 2014 om 00:00
Reacties 0