Leveranciers moeten voor 31 augustus de etiketinformatie van hun levensmiddelen digitaal vastleggen in GS1 Data Source. Zo willen retailers kunnen voldoen aan de nieuwe Europese wetgeving die stelt dat etiketinformatie van verpakte levensmiddelen vanaf 13 december online beschikbaar moet zijn voor consumenten.
Foodretailers en drogisterijen die de datapool van GS1 Nederland gebruiken hebben de tijd nog hard nodig om etiketinformatie beschikbaar te maken om online te kunnen verkopen. Jumbo heeft net als Albert Heijn, Detailresult, Sligro en Superunie een select aantal leveranciers al in een eerder stadium gevraagd om de informatie digitaal vast te leggen. “Duidelijk is dat etiketinformatie ook voor ons belangrijk zal zijn”, wijst hoofd commercial support Bert Lanting van Jumbo in RetailTrends 4 naar de online ambities van de supermarktketen.
“Dat betekent dat wij ook intern aan de slag moeten en onze systemen daarvoor geschikt moeten maken”, stelt manager master data management Ron van Heel. Artikelgegevens worden nu nog geïmporteerd in het SAP-systeem, dat moet worden uitgebreid om ook etiketinformatie vast te kunnen leggen.
Retailers kunnen de datapool uiteindelijk onder meer inzetten om hun online omzet te vergroten, stelt senior sectormanager Birgitta de Gruijter van GS1. Zo kan de consument die een pot pindakaas van tweehonderd gram wil kopen die niet meer op voorraad ligt, volgens haar een suggestie krijgen voor een grotere pot of een pot walnotenpasta. “Of neem een consument die gevoelig is voor bepaalde allergenen. Als dat is vastgelegd in zijn online profiel, kun je hem waarschuwen zodra hij een artikel met die allergenen aan zijn boodschappenmandje toevoegt.”
In het aprilnummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op de overstap van retailers op de datapool van GS1 Nederland. Behalve de betrokkenen bij Jumbo komen Jeroen van der Hamsvoort en Erik van der Neut van A.S. Watson aan het woord over de gevolgen van nieuwe wetgeving. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Bron: RetailTrends
Reacties 0