App teruggetrokken na dreigement AH

De app AHnoniem is onder druk van Albert Heijn van de markt gehaald. Het supermarktconcern heeft in een brief aan ontwikkelaar Jan van Kampen laten weten hem voor alle schade verantwoordelijk te stellen. “Ik heb me af laten schrikken door juristen. Er komt geen AHnoniem en ook geen vervanger”, aldus Van Kampen tegen iCulture.

Met de app konden klanten hun bonuskaarten uitwisselen, zodat ze ook door andere consumenten gebruikt worden. Ook bij de anonieme bonuskaart van Albert Heijn houdt de supermarktketen namelijk de aankoopgeschiedenis, winkellocaties, aanwezigheid en bestedingspatroon bij, stelt Van Kampen. “Daarmee maken ze inschattingen van salarissen van klanten, volgens de voorwaarden.” Door kaarten onderling uit te wisselen, wilde hij dat voorkomen.

Albert Heijn stelt dat de anonieme bonuskaarten alleen goed zijn voor geaggregeerde data. Zo moeten bepaalde producten in het ene filiaal wel op voorraad zijn, terwijl ze in een andere winkel niet lopen. Klanten mogen volgens een woordvoerder de bonuskaart van een ander gebruiken, maar lopen daarmee het risico dat bepaalde producten niet voorradig zijn.

Wanneer een klant de bonuskaart activeert, geeft hij Albert Heijn zijn naam, adres en leeftijd door. Dat gebruikt de supermarktketen om hem persoonlijke aanbiedingen te sturen. “Als je dat niet doet, weten we niet wie hem gebruikt”, stelt de woordvoerder. Inmiddels zijn 2,5 van de tien miljoen bonuskaarten in ons land geactiveerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!