Google passeert Apple als waardevolste merk

Apple is na drie jaar ingehaald door Google als meest waardevolle merk ter wereld. De merkwaarde van de nieuwe koploper komt uit op 158,8 miljard dollar, gevolgd door Apple met 147,9 miljard dollar. Dat blijkt uit de jaarlijkse Brandz Top 100 van marktonderzoeker Millward Brown.

Google voerde de ranglijst voor Apple ook al vier jaar lang aan. Dat de internetgigant dit jaar boven Apple eindigt, is te danken aan een groei van veertig procent van zijn merkwaarde. Google wordt door Millward Brown onder meer geprezen voor onderzoek op het gebied van kunstmatige intelligentie en uitvindingen als Google Glass. De waarde van Apple ging juist met twintig procent onderuit, doordat er recent geen innovaties zijn uitgekomen die Apple onderscheidend maken. 

McDonald’s is op de vijfde stek (85,7 miljard dollar) het meest waardevolle retailmerk ter wereld. Amazon volgt op de tiende plaats met een waarde van 64,3 miljard euro. Nederlandse retailmerken zijn niet in de lijst vertegenwoordigd.

Van alle sectoren noteert de kledingbranche de grootste groei in merkwaarde. In vergelijking met vorig jaar steeg de gemiddelde waarde met 29 procent, terwijl vorig jaar al een groei van 21 procent was genoteerd. Nike vertegenwoordigt de hoogste waarde, gevolgd door Zara en H&M.

Meest waardevolle retailmerken ter wereld

RetailmerkMerkwaardeGroei
McDonald's85,7 miljoen dollar-5%
Amazon64,3 miljoen dollar41%
Walmart35,3 miljoen dollar-2%
Louis Vuitton25,9 miljoen dollar14%
Starbucks25,7 miljoen dollar44%
Nike24,6 miljoen dollar55%
Zara23,1 miljoen dollar15%
The Home Depot22,2 miljoen dollar20%
Hermès21,8 miljoen dollar14%
Subway21 miljoen dollar26%
IKEA19,4 miljoen dollar61%
Gucci16,1 miljoen dollar27%
EBAY15,6 miljoen dollar-12%
H&M15,6 miljoen dollar22%
Tesco14,8 miljoen dollar-9%
Woolworths12 miljoen dollar8%
KFC11,9 miljoen dollar20%
Prada10 miljoen dollar6%
Aldi9,6 miljoen dollar8%

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!