V&D werkt met nieuwe voorraadsoftware naar een betere eindvoorraad en margemix aan het einde van het seizoen. De warenhuisketen gaat zijn volledige assortiment aansturen met Slim4 software van Slimstock. Daardoor worden de processen gestandaardiseerd en wordt het assortiment efficiënter beheerd, stelt program manager buying & planning Jessica Zijlstra.
De warenhuisketen kent met 63 fysieke winkels en een webshop en een mix van private labels en andere merken een complex voorraadbeheer. De voorraden worden op basis van vraagvoorspelling verdeeld over de verschillende verkoopkanalen. Daarnaast moet de retailer rekening houden met trends en verkooppieken tijdens bijvoorbeeld het Prijzencircus.
De warenhuisketen zet voortaan Slim4 op centraal niveau in om de juiste artikelen in de juiste aantallen te bestellen bij de leveranciers. Op zowel fysiek als online niveau genereert Slim4 voor fashion en hardwaren de eerste allocatie. Vervolgens zorgt de software voor een efficiënt replenishment proces waarbij rekening wordt gehouden met onder meer lokale afzetpatronen en de juiste maatbogen. Daarnaast worden promoties volledig geïntegreerd en wordt er gebruik gemaakt van de output van schappenplannen.
V&D kan daardoor het voorraadbeheer van het distributiecentrum, de fysieke vestigingen en de webwinkel op elkaar afstemmen. “Op deze manier zal de servicegraad stijgen en dalen de aantallen out of stocks en afprijzingen”, aldus Zijlstra. Met name in de webshop is volgens haar belangrijk om bovenop de voorraad te zitten. “Zeker als het een verlengstuk van de winkels wordt. Online worden out of stocks immers direct afgestraft door de klant.”
V&D mikt op efficiënter voorraadbeheer
Gepubliceerd op 8 oktober 2014 om 00:00
Reacties 0