Van der Laan maakt plaats bij Albert Heijn

Wouter Kolk volgt Sander van der Laan op als algemeen directeur van Albert Heijn en bestuurslid van moederconcern Ahold. De wisseling aan de top wordt 1 februari doorgevoerd en is volgens Ahold in gezamenlijk overleg tot stand gekomen.

Van der Laan is sinds 2010 algemeen directeur van Albert Heijn, nadat hij eerder al diezelfde functie bij zusterbedrijf Gall & Gall bekleedde. Kolk is sinds 2013 directeur specialty stores & new markets bij Ahold. Daarvoor was hij zes jaar lang ceo van kledingketen WE Fashion. Kolk had eerder al Etos en Gall & Gall onder zijn hoede, terwijl hij ook regiomanager bij Albert Heijn is geweest.

Sander van der Laan zet zijn carrière voort buiten Ahold en wordt door ceo Dick Boer bedankt voor zijn bijdrage. Onder hem werden volgens Boer onder meer spraakmakende campagnes gelanceerd en heeft Albert Heijn zich tot een multichannel merk ontwikkeld.

De positie van Van der Laan stond al langer onder druk door aanhoudende tegenvallende resultaten bij de marktleider. Albert Heijn ziet vooral Jumbo en Lidl marktaandeel afsnoepen, waardoor onder meer op grote schaal prijsverlagingen worden doorgevoerd. Mede daardoor nam de omzet in het laatste kwartaal van 2014 wel toe, maar liep de onderliggende operationele marge terug.

Ahold maakt geen specifieke omzetresultaten voor Albert Heijn in ons land bekend, maar volgens supermarktexpert Gerard Rutte is de supermarktketen de grote verliezer van 2014. Concurrenten als Coop, Jumbo en PLUS zagen hun omzet namelijk toenemen, terwijl de totale markt nagenoeg gelijk bleef. Volgens geruchten ligt het omzetverlies van Albert Heijn vorig jaar op vijf procent, stelde Rutte eerder deze maand. “Als dat waar is, is het echt gigantisch.”

Albert Heijn nam onlangs nog afscheid van reclame-icoon Harry Piekema, die als supermarktmanager Van Dalen in commercials van de keten fungeerde. De retailer liet daarbij weten dat zijn vertrek het moment was om vernieuwing door te voeren. Daarover wordt dit kwartaal meer duidelijkheid gegeven.

RetailTrends