Alibaba gaat meer investeren om de verkoop van namaakproducten via zijn platforms aan te pakken. Dat heeft oprichter Jack Ma laten weten naar aanleiding van een rapport van een toezichthouder van de Chinese overheid.
Volgens diens bevindingen onderneemt Alibaba te weinig actie om aanbieders van nepartikelen op zijn platforms te bestrijden. Vooral via dochterbedrijf Taobao zou een groot aantal nepproducten en artikelen van een slechte kwaliteit worden aangeboden. Daarnaast zou de controle te laks zijn. Taobao liet vervolgens weten een aanklacht in te dienen tegen de toezichthouder, omdat de beschuldigingen onterecht zouden zijn.
In december liet Alibaba weten sinds begin 2013 161 miljoen dollar (142 miljoen euro) te hebben gespendeerd aan de bestrijding van namaakartikelen. Om de verkoop van namaakartikelen te verminderen, gaat Alibaba naast de beloofde investeringen samenwerken met de regering. "We zullen onze dagelijkse online en offline inspeceties verbeteren om het probleem gezamenlijk op te lossen", aldus Ma.
Eerder beschuldigde het moederconcern van onder meer Gucci Alibaba er eerder al van dat het platform de verkoop van namaakgoederen in de hand werkte. Het e-commerceplatform van Jack Ma liet weten jaarlijks zestien miljoen dollar (veertien miljoen euro ) te spenderen aan de bestrijding van namaakgoederen.
De kwestie rond het rapport viel samen met de publicatie van de cijfers van Alibaba over zijn derde kwartaal. Het concern boekte veertig procent meer omzet en kwam daarmee uit op 26,2 miljard yuan (3,7 miljard euro). De winst voor eenmalige posten groeide met een kwart tot 1,9 miljard euro.
Alibaba belooft beterschap na kritiek
Gepubliceerd op 5 februari 2015 om 09:58
Reacties 0