Halfords-top haalt uit naar Macintosh

Macintosh heeft Halfords laten wegkwijnen, zoals het retailconcern nu ook met Kwantum doet. Dat zeggen bestuursvoorzitter Ad Kimenai en commissaris Peter Verveen van Halfords in De Financiële Telegraaf.

“Het had allemaal niet zo hoeven lopen”, zegt Verveen over het faillissement dat de winkelketen in 2014 trof. Halfords was een dochteronderneming van Macintosh Retail Group, dat de formule in juni 2013 verkocht aan toenmalig algemeen directeur Peter Jan Stormmesand. Macintosh had Halfords beter in 2011 met BelCompany kunnen verkopen. BelCompany kwam namelijk als joint venture met Pon Holding voort uit Halfords, schetst Verveen. “Macintosh heeft BelCompany als het ware als een cadeautje erbij gekregen.”

De verkoop van BelCompany leverde het retailconcern 125 miljoen euro op, terwijl de beurs volgens Verveen genoegen zou nemen met 105 miljoen euro. “De overige twintig miljoen euro had ik als bruidsschat meegegeven aan de koper van Halfords. Ik had het absoluut niet op de Macintosh-manier gedaan en had Halfords een kans gegeven.”

Halfords werd echter onder strenge financiële voorwaarden overgedaan aan Stormmesand, die als franchiser van zes winkels nog steeds betrokken is bij de keten. Hij had niet de ideale achtergrond om een winkelketen te leiden en de te krappe financiering en lastige markt maakten de situatie voor Halfords niet beter. “Alle tekenen wezen erop dat het mis zou gaan”, aldus Verveen. “De afspraken waren zondanig dat de nieuwe eigenaar niet voldoende tijd had om het tij te keren”, vindt ook Kimenai.

Na het faillissement maakte Halfords een doorstart met de franchisers die buiten het bankroet vielen. De keten beschikt over nog 54 vestigingen en maakte onlangs zijn nieuwe koers bekend. Onderdeel daarvan is het verlagen van prijzen. Macintosh stuurde eerder nog aan op hogere prijzen en marges. In crisistijd prijst een retailer zich daarmee echter uit de markt, aldus Verveen. “Dat had niet mogen gebeuren.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!