​Consumentenbestedingen en vertrouwen blijven stijgen

Consumenten hebben in maart 1,9 procent meer besteed aan goederen en diensten dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die het CBS vrijdag heeft gepubliceerd.

Net als in januari en februari werd meer gas verbruikt door het koude weer. In maart spendeerden consumenten daarnaast 1,6 procent meer aan duurzame goederen. Daarbij kozen ze vooral voor huishoudelijke apparaten en producten voor woninginrichting als gevolg van de aantrekkende woningmarkt. Aan voedings- en genotsmiddelen werd eveneens meer gespendeerd. Deze categorie kende een stijging van 1,4 procent ten opzichte van maart 2014.

Consumenten zijn daarnaast optimistischer over hun financiële situatie. Het consumentenvertrouwen steeg in mei met twee punten ten opzichte van april en komt uit op twee. Met twee ligt het vertrouwen boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op min negen ligt.

Het verbeterde consumentenvertrouwen is met name te danken aan de groeiende koopbereidheid. Die nam in mei met drie punten toe tot min vijf. Het oordeel va consumenten over het economische klimaat verandert nauwelijks. De deelindicator economisch klimaat komt uit op dertien, tegen twaalf in april.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!