Etsy personaliseert winkelervaring

Etsy geeft zijn online bezoekers binnenkort een volledig gepersonaliseerde winkelervaring. De webwinkel in handgemaakte artikelen doet dit op basis van het online gedrag van zijn individuele bezoeker.

Etsy vertrouwt in dit proces volledig op algoritmes en big data. In totaal verwerkt de webwinkel vijfhonderd verschillende signalen die bezoekers afgeven. Het platform kijkt hierbij onder meer naar de tijd die bezoekers doorbrengen op een productpagina en hoe zij navigeren door de webwinkel. Door deze informatie te verwerken creëren ze een gepersonaliseerde online winkelervaring.

John Allspaw, verantwoordelijk voor de infrastructuur van de webwinkel, wil de klanten een zo persoonlijk mogelijke ervaring bieden. Hiermee hoopt hij de interesse van de klant zo snel mogelijk te pakken, waardoor deze ook meer producten koopt in de webwinkel. “Daarbij willen we het winkelen ook gemakkelijker maken voor hen, door bijvoorbeeld de zoekmachine te individualiseren", aldus Allspaw.

Het ontwikkeltraject van de webwinkel is een constant proces. Veel van de software die Etsy gebruikt bevindt zich nog in de bètafase. “Ook houden wij onze ogen open voor nieuwe ontwikkelingen", zegt Allspaw. “Alle software die ons kan helpen om onze klant optimaal te bedienen, wordt door ons overwogen."

RetailTrends