​Bestedingen stijgen opnieuw, vertrouwen daalt licht

Consumenten hebben in mei voor de achtste maand op rij meer uitgegeven dan een jaar eerder. De stijging is met 1,1 procent wel iets minder dan in april. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Nederlandse consumenten hebben in mei vooral meer besteed aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. In totaal werd er 0,7 procent meer besteed aan duurzame goederen. Daarnaast werd er 2,4 procent meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen en werd er wat meer gas verbruikt. Uitgaven aan diensten namen in mei met 0,8 procent toe.

De omstandigheden voor consumptie door huishoudens zijn deze maand nagenoeg hetzelfde als in mei. Consumenten zijn ten opzichte van juni echter iets minder positief. Het saldo van het percentage positieve en negatieve antwoorden liep met twee punten terug naar vier. In juni werd het hoogste niveau in bijna acht jaar bereikt.

Consumenten zijn vooral minder positief over de economische situatie in de afgelopen en komende twaalf maanden. De koopbereidheid van consumenten is juist een fractie minder negatief.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!