​‘Prijsniveau zet rem op groei biologische supers’

Biologische supers blijven een nichemarkt vormen omdat reguliere spelers steeds meer duurzame producten voor lagere prijzen aanbieden. Traditionele supermarkten en discounters profiteren van hun grotere inkoopkracht om duurzame producten flink goedkoper in de schappen te leggen.

Het assortiment van biologische supermarkten wordt daarnaast meer gemeengoed, voorspelt medeoprichter Quirijn Bolle van Marqt in Het Financieele Dagblad. “Aan de spullen die wij verkopen is behoefte.” Voor reguliere supers is dat nog een reden om hun duurzame, goedkopere aanbod uit te breiden. Albert Heijn verdubbelde vorig jaar zijn biologische assortiment en opende dit jaar een pop-upshop om de producten te promoten. Daarnaast werkt de keten aan een flinke uitbreiding van zijn biologische vleeswaren, meldt Distrifood.

Het hogere prijsniveau is voor Marqt nu al een uitdaging, merkt Bolle. Veel consumenten denken volgens hem dat de prijzen in reguliere supers normaal zijn. “Lagere prijzen pakken altijd negatief uit voor iemand in de keten. Het is aan ons om dat verhaal aan consumenten duidelijk te maken.”

Qua marktaandeel blijft de groei van ketens als Marqt en Ekoplaza mede door de prijsstelling beperkt tot enkele procenten, denkt marketingdeskundige Paul Moers. Het biologische marktaandeel is nu nog geen drie procent. De duurzame ketens hebben op het vlak van geloofwaardigheid echter een streepje voor ten opzichte van traditionele supers, zegt Moers. Dat werkt volgens hem in hun voordeel. “Consumenten hebben het idee dat deze spelers de keten nog kunnen overzien en dat trekt steeds meer mensen aan.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends