Pieter Zwart: retail moet stoppen met 'aanmodderen'

Als retailers hun aanpak niet veranderen, is er over vijf jaar geen enkele traditionele winkel meer die winst maakt. Dat voorspelt oprichter Pieter Zwart van Coolblue in het septembernummer van RetailTrends, waarvan hij gasthoofdredacteur is.

Retailers moeten stoppen met activiteiten die geen duurzame waarde meer toevoegen, aldus Zwart. “Blijf niet te lang aanmodderen.” De retail doet hem denken aan het verhaal van de gekookte kikker, die versuft blijft zitten terwijl het water opwarmt. Fysieke retailers worden ‘links en rechts’ ingehaald door e-commerce. “En vertel mij maar, wie heeft er over een paar jaar nog zin om de auto naar de stad te pakken, in de file te staan voor een parkeergarage en zestien euro in de automaat te stoppen?”

De maatschappelijke gevolgen van deze veranderingen worden volgens Zwart enorm onderschat. De technologische veranderingen worden gekenmerkt door een beangstigend tempo. Hij wijst op de uitspraak van oud-Google topman Eric Schmidt, die zei: ‘Het gaat nooit meer zo langzaam als nu.’ “Als je denkt dat het op dit moment al hard gaat, vergis je je”, stelt Zwart.

Het is een kwestie van tijd totdat zelfrijdende auto’s in ons land het werk van vrachtwagenchauffeurs hebben overgenomen. “En wat gaat die shipload aan chauffeurs dan doen, met alleen een groot rijbewijs op zak? We hebben het wel over vaders die zwoegen voor hun gezin, zodat hun kinderen straks kunnen studeren.”

In het septembernummer gaat Pieter Zwart verder in op onder meer Coolblues ervaringen met fysieke retail, het belang van softwarespecialisten voor de groei van zijn webwinkel en de Retailagenda, waarmee minister Henk Kamp de winkelgebieden een impuls wil geven. "De overheid hoort zich niet met ondernemers te bemoeien", vindt hij. Daarnaast beantwoordt Zwart vragen van lezers van RetailNews.

RetailTrends 9 verschijnt eind deze week met EtailTrends 5. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.

Reacties

Laatste nieuws







Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.



RetailTrends