​Colette Cloosterman: supermarktbranche wacht omslag

Het aantal klanten dat online bij Jumbo bestelt neemt gestaag toe. Dat zegt chief customer officer Colette Cloosterman in gesprek met Pieter Zwart, ceo van Coolblue en gasthoofdredacteur van het septembernummer van RetailTrends. “De consument went voorzichtig aan het idee en ondertussen wordt er hard gewerkt aan de infrastructuur om hierin te kunnen faciliteren.”

De foodmarkt is volgens Zwart de minst gedigitaliseerde branche in retail, ook al duiken de initiatieven over elkaar heen. Hij vraagt zich daarom af wanneer de echte slag plaats gaat vinden. “Dat is lastig om te zeggen”, antwoordt Cloosterman. “Het zit nog zo in het patroon om voor je boodschappen naar de supermarkt te gaan. Maar de komende jaren gaat er wel een omslag plaatsvinden.”

Als alleen al dertig procent van de Nederlands het een goed idee vindt om boodschappen online te bestellen, kan geen supermarkt volgens Zwart meer geld verdienen. “Of je moet anders denken”, countert Cloosterman. De chief customer officer gelooft in omnichannel denken en dingen doen in de fysieke supermarkt die er nu niet zijn.

Kratjes bier zijn volgens Cloosterman prima online te bestellen en daar is zeker vraag naar verse ingrediënten, maar die kunnen ook in de winkel bereid worden. Jumbo werkt in zijn Foodmarkt al met koks die het eten klaarmaken. “Daarin kunnen wij doorgroeien. Dat je gerechten waarvoor je nu naar de pizzeria of Chinees gaat bij ons koopt.”

Colette Cloosterman gaat in het septembernummer van RetailTrends dieper in op de digitalisering van de supermarktbranche en beantwoordt ook vragen van Pieter Zwart over de rol van Jumbo rondom gezond eten en het bewaken van de zo belangrijke waarden tijdens het ombouwen van Super de Boer- en C1000-winkels. “De ombouwoperatie is als een tsunami door het bedrijf gegaan en heeft veel aandacht geëist.”

Het septembernummer verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends