​FNV: ‘NS kan retailtak niet missen’

De exploitatie van winkels is voor de Nederlandse Spoorwegen te belangrijk om af te stoten. “Als de NS stopt met de winkels, is het wel de kip met de gouden eieren die wordt geslacht”, zegt FNV-bestuurder Huub van den Dungen in Het Financieele Dagblad.

Van den Dungen reageert hiermee op recente uitspraken van minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën. Dijsselbloem is namens de Staat de enige aandeelhouder van het spoorbedrijf. Het uitbaten van retailconcepten als Julia’s, Smullers en De Broodzaak hoort volgens hem niet bij het takenpakket van NS.

De vakbond staat daar lijnrecht tegenover. Reizen per spoor begint en eindigt op het station, zegt Van den Dungen. “De kwaliteit van de stations is heel belangrijk voor de beleving van de reiziger.”

NS gaat de komende drie tot vijf jaar een deel van zijn winkellocaties overdragen aan marktpartijen, liet het spoorbedrijf onlangs weten. De inmiddels vertrokken topman Timo Huges vertelde eerder dit jaar al een deel van het vastgoed en de activiteiten op stations meer aan de markt over te willen laten. “Waarom moet NS hamburgers bakken?”, vroeg hij zich af. Het spoorbedrijf komt voor het einde van dit jaar met een nieuw strategisch profiel voor zijn activiteiten.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends