Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailWatching blikt terug op 2015, aan de hand van vier nieuwsonderwerpen. Vandaag: de wildgroei aan nieuwe winkelconcepten.
2015 geldt dan misschien als het jaar waarin retailiconen over elkaar heen struikelen, het is ook het jaar van de nieuwe winkelconcepten. Zelfs V&D had er één, al stelde eigenaar Sun Capital niet het geld beschikbaar om die groots uit te rollen. Met name in de supermarktbranche doen ze daar minder moeilijk over, al is het alleen maar om âversâ extra onder de aandacht te brengen.
Jumbo opende in 2013 de eerste Foodmarkt en kreeg een jaar later navolging van Hoogvliet en DekaMarkt. De versmarkten zijn inmiddels zo populair, dat zelfs hotelketens zich eraan wagen. Van der Valk opende in januari van dit jaar zijn eerste Versmarkt in Voorschoten, op het terrein van Van der Valk-hotel De Gouden Leeuw. Na al die initiatieven kon de marktleider natuurlijk niet achterblijven. Om zijn status als King of Food te bevestigen moest er toch ook wel iets als een verstheater komen. In Eindhoven presenteerde Albert Heijn in februari van dit jaar vol trots een nieuw uithangbord: een XL-winkel volledig geënt op beleving. Dat begint al bij binnenkomst op het marktplein, waar lokale leveranciers hun waar verkopen.
Albert Heijn XL, Eindhoven
Emté, Jan Linders en Coop kwamen vorige maand met een passend antwoord. Emté was de eerste in de rij met de lancering van de 3.0- formule in Maastricht, geïnspireerd op grote broer Sligro. Jan Linders belooft in Sittard âhet voordeel van het zuidenâ in een winkel waarin inspiratie het toverwoord is. Coop Vandaag is vooral een stadsformule, maar beschikt net als zijn twee concurrenten over een keuken in de winkel waar verse gerechten worden bereid.
Coop Vandaag, Rotterdam
Sinds 1 oktober is er de Marqt 2.0, de veertiende vestiging van de duurzame supermarktketen. Het nieuwe concept richt zich volledig op âbelevingâ, schreef retailexpert Rupert Parker Brady op RetailWatching. âZo bevat de winkel een groentekas waarin duurzaam geteelde groente- en fruitsoorten worden bewaard bij veertien graden Celsius, zonder verpakking. Met nieuwe services richt Marqt zich op meer gemak en kwaliteit voor de klant. In de winkel wordt ter plekke verse pasta gemaakt, vlees gesneden en vis gemarineerd en gebakken. Ook worden er kippen gegrild aan het spit en verse mosselen geschept in de gewenste hoeveelheid. Elke week staat er een andere foodtruck in de zaak die een lunch serveert. Ook is er een vaste âkeetâ voor koffie, versnaperingen, salades en belegde broodjes. Het mag duidelijk zijn dat Marqt inspeelt op de trends in presentatie waar alle andere kwaliteitssupermarkten al lang en breed op zijn ingesprongen.â
Marqt 2.0, Amsterdam. Beeld: Standard Studio
Ook buiten de foodbranche worden winkelconcepten flink doorontwikkeld. Zo is Albert Heijns zusje Etos al bezig met een grootschalige uitrol van zijn nieuwe look. In oktober werd het eerste pand voorzien van een nieuw logo, dat is afgeleid van het eerste logo uit 1919. Daarnaast hebben alle producten van het eigen merk een restyling gekregen en beschikt Etos over een nieuw make-up-assortiment, een exclusieve âWellnessâ-lijn en andere nieuwe producten onder het eigen merk. Verder is de make-upafdeling onder handen genomen en is de winkel voorzien van een nieuwe beauty- en geurenafdeling, waar tips worden gegeven voor een andere look. De winkel heeft zowel van buiten als van binnen een totaal andere sfeer, vertelde een woordvoerder aan RetailNews. âWij denken hiermee de drogisterij opnieuw uitgevonden te hebben.â
Etos, Amsterdam
In de fashionhoek vonden de Nederlandse merken Sacha en Jeans Centre het allebei tijd voor een nieuwe uitstraling. Sacha presenteerde die afgelopen september in Amsterdam, na er liefst anderhalf jaar aan gesleuteld te hebben. âWe willen graag zelf een stukje blijven mee-eten. Dat betekent dat je het waard moet zijn om bezocht te wordenâ, verklaarde directeur/eigenaar Ward Termeer destijds.
Sacha, Amsterdam
Jeans Centre was net daarvoor in Groningen met een nieuw concept gekomen, dat vooral de groep van 25 tot 35 jaar meer moet aanspreken. Nu shoppen er vooral tieners met hun moeder of veertigplussers die extra advies willen. De modeketen heeft in de vernieuwde winkel onder meer een koffiebar geplaatst waar medewerkers koffie als baristaâs bereiden. Verder is er in Groningen een coupeuseservice, waar klanten hun jeans gratis kunnen laten inkorten en worden klanten bij een grote jeanswand geholpen door medewerkers om de juiste fit en maat te vinden. âDeze winkel ademt waar we voor staan en denim speelt hierin een hoofdrolâ, aldus ceo Peter Berg. Het nieuwe concept wordt stapsgewijs in alle bijna honderd winkels van Jeans Centre geïntroduceerd. âHoewel in deze tijd veel retailers huiverig zijn om te investeren, gaat Jeans Centre deze uitdaging graag aanâ, klinkt het vanuit het hoofdkantoor.
Jeans Centre, Groningen
Stilzitten is geen optie, weet ook ceo Dick Admiraal van Go-Britain. Die streetwearformule is niet langer apart, maar inwisselbaar geworden, met een alsmaar dalende omzet tot gevolg. Een nieuw, spraakmakend winkelconcept moet de kritische en snel verveelde youngster teruglokken. De winkel in Rotterdam is daarvoor in mei omgebouwd tot een kledingsupermarkt met de naam The Butcher Boy, waar klanten met een winkelmandje of âkar de gangpaden doorgaan, langs koelvitrines gevuld met kleding en accessoires.
The Butcher Boy, Rotterdam
Een speciale vermelding is er voor De Tuinen, die alles weet van een nieuwe naam op de gevel. De winkelketen gaat sinds 1 mei officieel door het leven als Holland & Barrett B.V. Dat betekent dat op den duur alle winkels omgebouwd moeten worden. Houten werd als eerste in de rij uitgerust met een concept dat geïnspireerd is op de gelijknamige Britse zusterformule. Klanten hebben bijvoorbeeld de gelegenheid zelf producten te proeven, ruiken en te testen, voordat ze iets kopen en kunnen een eigen geur van kleurrijke waxchips samenstellen, die via het smelten in een theelicht thuis verspreid kan worden. Beleving is â uiteraard â het toverwoord.
Holland & Barrett, Houten
Eerder in deze serie:
Retailjaar 2015: Paniek bij de retailiconen
Retailjaar 2015: De komst van de Retailagenda
Retailjaar 2015: De superrace om de last mile
Reacties 0