​Aantal webwinkels in acht jaar tijd verzesvoudigd

Waar het aantal fysieke winkels gestaag afneemt, doet zich een tegengestelde ontwikkeling voor bij webwinkels. Tussen begin 2007 en begin vorig jaar is het aantal etailers gegroeid van ruim vijfduizend naar bijna dertigduizend. Dat blijkt uit cijfers die het CBS woensdag heeft gepubliceerd.

Een kwart van alle webwinkels is actief met de verkoop van kleding, waar zestien procent huis- en tuinartikelen verkoopt. Verder is ruim acht procent actief in de foodbranche en worden in zes procent van de webwinkels elektronica en boeken verkocht.

Het aantal fysieke winkels is sinds begin 2007 teruggelopen van ruim 115 naar 112 duizend. Vooral in de non-foodbranche gingen veel winkels dicht: meer dan zesduizend in vijf jaar tijd.

In vergelijking met de webwinkels hebben fysieke non-foodretailers aanmerkelijk hogere personeels- en huisvestingskosten. Die zijn bij fysieke retailers goed voor bijna een kwart van de totale omzet en bij webwinkels voor 11,5 procent. Webwinkels hebben juist hogere verkoopkosten, waar ook reclame- en advertentiekosten onder vallen. 6,3 procent van de omzet wordt daaraan gespendeerd, tegenover drie procent bij non-foodwinkelbedrijven.

Webwinkels maken volgens het CBS een stormachtige ontwikkeling door, met een omzetstijging van bijna zeventien procent in de eerste elf maanden van 2015. Multichannel retailers overstijgen die groei nog, met een groei van bijna 25 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends