'Scapino-leveranciers slecht geïnformeerd'

Leveranciers van Scapino zijn boos op banken en curatoren, omdat ze door het faillissement niet bij hun goederen kunnen. Daarover zijn ze te laat en niet duidelijk genoeg gewaarschuwd, melden betrokkenen tegenover Het Financieele Dagblad.

Het gaat vooral om leveranciers uit Zuidoost-Azië, die brieven in het Nederlands en per gewone post kregen over het faillissement van de schoenenketen. Daardoor is een deel van de leveranciers te laat om hun eigendommen nog terug te vorderen. Die staan al op de kade of zijn onderweg naar Nederland. Van die goederen is Scapino dan al officieel eigenaar, maar door het faillissement komt het niet tot betaling.

In de meeste landen is het zo dat de leverancier eigenaar blijft totdat er betaald is. Leveranciers weten daardoor niet dat ze op tijd moeten reclameren, omdat de claimrechten anders vervallen. Ook leveranciers voor wie dit niet geldt, omdat ze door een eigendomsvoorbehoud automatisch eigenaar blijven, kunnen vaak niet bij hun goederen. Die zitten verpakt in containers samen met producten van andere Macintosh-ketens, waarvoor nog geen regeling is.

Ziengs Schoenen, de nieuwe eigenaar van Scapino, kan straks te maken krijgen met leveranciers die alsnog betaling eisen voordat ze opnieuw willen leveren. De curatoren laten weten de klachten niet te herkennen en Henk Ziengs wil niet reageren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!