De Spaanse start-up Proximus komt met een chip die het winkelgedrag van consumenten in kaart brengt. De chip wordt geplaatst in winkelwagens en winkelmandjes en volgt klanten in hun route door de winkel.
Het systeem kan onder meer zien hoe consumenten reageren op aanbiedingen, welke route zij lopen en bij welke producten zij stilstaan om deze goed te bekijken. Tijdens een pilot in een winkel in Madrid kwamen de ontwikkelaars er onder meer achter dat klanten een bepaald gangpad vermeden, omdat aan het einde van dat gangpad dierenvoeding lag. Nadat zij de dierenvoeding hadden vervangen door muffins betraden consumenten het gangpad weer en schoten de verkopen van de producten in dat gangpad omhoog.
Het systeem werkt met zenders in de chip die via bluetooth constant in verbinding staan met ontvangers in het plafond van de winkel. Vervolgens wordt de informatie doorgestuurd naar een server in de cloud die de gegevens verwerkt en analyseert. Hier komen realtime analyses uit die via heatmaps aangeven welke secties in de winkel populair zijn en welke niet.
Het systeem wordt momenteel getest in een aantal vestigingen van Carrefour. Daarnaast is Proximus in gesprek met een aantal retailers in Europa en heeft het bedrijf onlangs een overeenkomst met Unilever in Singapore getekend om de labels van dat merk te monitoren.
Reacties 0