Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Inditex, Thuisbezorgd.nl en SCA.
Meal of Fortune
Eten bestellen met slechts drie klikken op je horloge? Het kan nu bij Thuisbezorgd.nl. De etenbestelsite heeft in samenwerking met Samsung een nieuwe smartwatch-app ontwikkeld, die de naam Meal of Fortune draagt. De app doet maaltijdsuggesties op basis van het bedrag dat de gebruiker heeft aangegeven uit te willen geven. Door te klikken kan hij de bestelling plaatsen, of een nieuwe suggestie opvragen.
Wie van een verrassing houdt kan op zijn horloge aangeven voor een ‘suprise meal’ te gaan. Daarbij zien de gebruiker alleen het bestelbedrag. Wat de maaltijd is, weet hij pas als de bezorger aan de deur staat. De app is alleen beschikbaar voor de Gear S2, de smartwatch van de Koreaanse ontwikkelaar.
InWallet
Je aankopen bij Zara afrekenen met je mobiele telefoon? Het kan al via de webshop, maar straks ook in de fysieke winkel. Daarvoor moet je wel naar Spanje, want daar wordt in september de nieuwe app InWallet geïntroduceerd. Deze app kan gebruikt worden voor betalingen in alle winkels van het Inditex-concern, van Zara tot Pull&Bear en van Bershka tot Stradivarius. Daarnaast faciliteert de app de mogelijkheid tot het digitaal opslaan van aankoopbonnen.
De nieuwe betaalmogelijkheid wordt tevens toegevoegd aan de bestaande apps van de verschillende kledingformules. Inditex hoopt zo de winkelervaring te verbeteren en het afrekenen en eventueel omruilen van artikelen zo gemakkelijk mogelijk maken. In de app kunnen gebruikers de door hun gebruikte of gewenste betaalmogelijkheid activeren waarna dit voor al hun transacties de standaard wordt.
SpaceLAB
Schappen inrichten wordt een spelletje met de nieuwe SpaceLAB-applicatie van SCA. Dit maakt het retailers mogelijk om winkelschappen in te richten met een virtual reality-bril en twee controllers. Dankzij de 3D-bril ontstaat er een virtueel overzicht, dat ervoor zorgt dat retailers letterlijk hun supermarkt instappen en langs de schappen kunnen lopen. Het programma maakt gebruik van de HTC Vive VR-bril en van de Roomscale Virtual Reality-techniek, waardoor de gebruiker fysiek en vrijelijk kan rondlopen in de virtuele supermarkt.
Met de controllers kunnen gebruikers schappen indelen en producten verplaatsen, weggooien of introduceren in het programma. Dit moet hen meer invloed en gemak bieden bij het ontwerpproces van schapindelingen, wat uiteindelijk moet leiden tot een tijd- en kostenbesparing. Voor de ontwikkeling van de SpaceLab oplossing werkte SCA samen met virtual reality-ontwikkelingsbureau Lab4242.
Reacties 0