Nederlandse supermarkten hebben in juli 0,3 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. De waarde per kassabon nam weliswaar met één procent toe, maar door een daling van 0,7 procent van het aantal bezoeken was de groei beperkt. Dat meldt marktonderzoeker GfK vrijdag.
De omzet over de eerste zeven maanden van dit jaar komt uit op 2,3 procent. In totaal werd er voor 19,86 miljard euro verkocht.
De groei valt gedurende het jaar steeds lager uit. Waar in het eerste kwartaal nog een plus van 2,9 procent werd genoteerd, was dat in de drie maanden daarop nog 2,2 procent. GfK verwacht dat de groei over het hele jaar op 2,2 procent uitkomt.
2,1 procent van de omzet in het tweede kwartaal werd online geboekt. Er zijn volgens het onderzoeksbureau steeds meer multichannel shoppers. 5,9 procent van de consumenten kocht in het tweede kwartaal zowel fysiek als online zijn boodschappen, tegenover 3,5 procent een jaar eerder.
Deze groep consumenten kocht bijna dertig procent van alle boodschappen online. Hun uitgaven liggen 22 procent boven het gemiddelde, voornamelijk doordat welgestelde gezinnen oververtegenwoordigd zijn binnen de multichannel shoppers.
Reacties 0